Vackra Prag

No filter needed I somras var jag och Theo i Prag med våra vänner Emma och Matte och jag har inte publicerat några bilder om detta i bloggen så nu tänkte jag köra en liten TBT till Prag i somras. Just nu känner jag att jag hade behövt allt det här - värme, sol, god mat, drinkar mm. Men nästa resa blir nog inte förrän i sommar/höst, tyvärr. Vi får helt enkelt se hur det blir framöver men resa ska jag i alla fall göra i år. Här kommer en genomgång av våran resa i Prag med många bilder!  Dag ett i Prag Under min semester i somras reste jag för första gången på länge utomlands och den här gången bar det av till vackra Prag! Jag och Theo reste med våra vänner Emma och matte och vi hade verkligen supermysigt tillsammans, de var ett par riktigt bra reskompisar.  Vi började resan genom att ta tåget till Kastrup i Danmark och tog sedan flyget därifrån så att vi landade i Prag vid 12 tiden. Vi fick tillgång till vårt hotellrum direkt och då packade vi upp, bytte om och sminkade oss lite innan vi begav oss ut i Prag.  Det första som slog mig var hur vacker den här staden var, helt underbar. Jag älskade alla gamla byggnader som finns kvar och hur rent och fint det var överallt. Det första vi gjorde i Prag var att ta oss in till gamla stan. Efter att ha vandrat runt ett tag för att titta in allt fint blev vi riktigt hungriga och letade upp ett ställe för att käka lite mat. Vi hittade ett ställe som serverade super goda hamburgare och till detta tog jag och Emma vars en mojito, mums! Den berömda klockan som ligger i gamla stan. När klockan slår hel och halv får man se ett litet klockspel. Figurerna runt om klockan rör sig och i luckorna ovanför klockan får man se olika typer av människor som åker förbi medan klockan ringer. Väldigt kul för alla turister applåderade varje gång som klockan var färdig, haha. Under dagen som vi vandrade runt i Prag splittrade vi på oss så att killarna gick för sig själva och jag och Emma gick för oss själva för att leta efter ställen att shoppa på hehe. Vi hittade tyvärr inga ställen att shoppa på i gamla stan och vi insåg ganska så snabbt att det nästan endast fanns turistbutiker överallt. Shoppingen låg nämligen precis utanför gamla stan vid vårt hotell område.  Tanken var att killarna också skulle shoppa men de satte sig och tog några öl medan vi gick på fiskspa. Jag blev väldigt imponerad över hur billigt allting var i Prag! En öl kostade mellan 10 - 40 svenska kronor, en hamburgare kostade ca. 60 svenska kronor och en drink kostade mellan 40 - 80 svenska kr. Så man kan ju säga att vi levde lajvet när vi var i Prag. Under dagen hade även jag och Emma hållit koll på matställe där vi kunde äta på kvällen och det som vi valde tyckte även killarna verkade lovande men tyvärr så vart inte köttet bra på just den restaurangen som vi valt.. så dit gick vi inte igen. Efter middagen gick vi hem för att sova i och med att vi alla vart trötta sen resan till Prag. Dag två i Prag Under dag 2 i Prag så bestämde vi oss för att vi skulle bege oss upp till slottet som låg uppe på en kulle kan man säga. Om ni tittar på bilden ovan så ser ni några mörka torn med grönt tak som sticker upp, det är katedralen som ligger inne i slottsområdet, upp dit skulle vi. Utsikten över det här är tagen från Charles Bridge som är den mest besöka bron i Prag, det var så fint. Hela slottsområdet var så sjukt stort! Vi var nog inne på området 3-4 timmar tror jag och vi hann inte ens se allt, så stort var det. Efter alla de timmarna där inne gick vi och satte oss på en restaurang som låg precis utanför slottet. Restaurangen hade en skylt utanför där det stod "den bästa utsikten i hela Prag" och det hade de verkligen. När vi satt där uppe hade vi utsikt över hela Prag och det var så häftigt. På restaurangen delade vi på tapastallrik och till det drack jag ett glas prosecco, så underbar stämning. Efter att vi suttit där i en timme begav vi oss ner för kullen igen och besökte en isbar! Här är vi inne i isbaren! Man fick gå in gruppvis och ha dessa ponchosarna på sig på grund av kylan. Både jag och Emma hade kjol på oss så vi frös ganska så mycket inne i baren kan man säga, haha. I priset av att få besöka isbaren ingick det en drink som var superstark och som serverades i glas gjorda av is. Mannen i baren sa att vi var tvungna att dricka upp groggen under 2 minuter annars skulle glasen hinna smälta men vi fattade direkt att det bara var ett trick för att få oss att köpa mer drinkar haha.Man fick vara inne i isbaren i 20 min men ärligt talat så kände vi nog alla under de sista fem minuterna att vi var ganska så färdiga och ville ut så att vi kunde sticka till hotellet för att byta om och börja planera kvällen. Bakom Emma, Matte och Theo kan ni se en klocka som hela tiden räknade ner hur lång tid det var kvar. Andra kvällen i Prag avslutade vi på en fin hotellrestaurang som hade sjukt fin och god mat! På bilden ovan ser ni min dessert. Det är inte ofta som jag unnar mig en dessert men när jag såg den här på menyn var jag nästan tvungen att unna mig lite. Det är väl det som semester handlar om? Efter middag, drinkar och efterrätt begav vi oss till en pub för att dricka lite öl och bara ta det lugnt en stund innan vi skulle tillbaka till hotellet.  Dag tre i Prag Under dag 3 blev det inte lika mycket sightseeing som de blivit de andra dagarna utan på dag tre var det dags för lite shopping (så klart). Även kläderna var billigare än vad de är i Sverige och det var ett stort plus. Jag hittade två jättefina blusar, underkläder, fyra t-shirtar och ett skärp. Theo hittade faktiskt också en del kläder.. synd att han inte gillar att shoppa med mig hemma Sverige, haha. Senare under kvällen åt vi på en restaurang som låg precis bredvid den berömda klockan och åt pizza och drack drinkar innan vi begav oss till hotellrummet för att sminka oss och byta om för nu var det dags för utgång. Vi drog till en av Europas största nattklubbar (5 våningar) och hängde där någon timme. Av någon anledning var jag inte jättesugen på att dra ut och festa och sen tyckte jag att lokalen var väldigt jobbig att vara i. Det var sjuuukt mycket folk, hettan var brutal men då ska vi inte ens prata om doften... fy humlan. Blandningen av alla olika typer av berusade personer var inte att leka med. Efter drygt 3 timmar tog vi en taxi som tog oss hem till hotellet igen. Avslutade den sena kvällen med att sätta oss på en bänk utanför hotellet och tittade in alla olika typer av människor som vandrade förbi, så spännande. Dag fyra i Prag Då var den fjärde och sista dagen här... Vårt flyg till Köpenhamn skulle dock inte gå förrän vid 18-tiden så vi kunde utnyttja även den sista dagen. Under den sista dagen packade vi ihop all vår packning och förvarade sedan väskorna nere i receptionen under tiden som vi var ute och utnyttjade det sista av staden. Vi gick på gator som vi inte gått på innan och satte oss ner på ett fik för att vänta in tiden och njuta och ta in det sista av det fina vädret och atmosfär.