Fraser Island

Vid 07,00 på lördagen var vi uppe för infovideo om de kommande dagarna, sen var det inpackning i bilarna, mer info och sånt och efter 2 timmar var vi redo att åka iväg. Vi blev uppdelade i olika bilar med 8 pers i varje. I vår bil var vi 4, Jonas och Lina (som vi träffat på gagaju tidigare), och Lea o Filip, alla 4 från Tyskland. Hela gruppen består av nästan 60 personer delat på 8 bilar.Vi åkte ut till Fraser Island med en färja. Vädret var sådär faktiskt, fett duggade o regnade om vartannat. Men när vi kom till ön stannade vi på en camping och käkade lunch, wraps m grönsaker, rostbiff och ost. Riktigt smarrig för vi har knappt ätit nåt utav det här! Sen åkte vi i skogen i närmre 1.5 timma på de mest skumpiga vägarna vi antagligen någonsin kommer att åka på haha. Upp och ner, hit och dit. Man flög omkring i sätet haha men det var jäkligt roligt o hoppa omkring. Vi åkte till Lake Mckinze, en sötvattensjö i mitten på ön. Skön har bildats utav endast regnvatten så det är bara sånt vatten i sjön. Det finns heller inga strömmar eller något där så man måste hjälpa till att hålla den ren genom att tex inte ha solkräm i och inte kissa i vattnet. Det var så himla vackert! Helt blått vatten, så klart att man såg allting under ytan, vit strand med lite fina träd på och vi hade även fått strålande solsken och blå himmel. Skogen omslöt hela sjön och man kan knappt tro att det finns så fina platser, som naturen själv har bildat! Vi badade och njöt där. Efter sjön åkte vi mera bil och åkte och kollade på ett vrak av ett fartyg som ligger på stranden och har legat där sen andra världskriget, det var enormt och satt fast i sanden.På kvällen lagade vi med gruppen ris o kyckling med grönsaker o asiatisk sås, var sjukt gott även om våra plattor inte funkade som de skulle och vi fick äta när alla andras grupper hade ätit upp haha. Efter maten var det party med allihopa, som avslutades under stjärnorna på stranden!På söndagen käkade vi scrambled eggs (<3) och var färdiga att åka vid 9.00. Första dagen var vi lite hariga och vågade ej köra bilen, man kände sig lite osäker. Men idag var det tusan dags, ja tänkte att klart man måste göra det när man han chansen att köra en stor jeep på stranden i Australien, once in a lifetime! Så jag satte mig vid förarsätet vid den högerstyrda bilen och vi åkte iväg! Det var riktigt roligt att sitta bakom ratten igen och att man växlade med vänsterhanden var ingen fara alls :) vi körde på stranden och när det var lös sand slirade man lite, det var askul haha! Linnea och Rebecca körde oxå bilen under dagen!Dagens första stopp var Eli Creek, en liten flod vid stranden som är väldigt ström, det var som en naturlig "lazy river". Man gick uppmed floden och så kunde man bara flyta med neråt mot en stoor "vattenpöl" längst ner. Det var riktigt härligt. Vi spelade volleyboll i vattnet och hade det skoj med de andra i gruppen :)På em. besökte vi Indian hills, en utkiksplats med slående vy, där man såg de låååånga stränderna kring Fraser Islands kust. Efter det åkte vi till Champange pool. Det var så häftigt för de är som små nedgångar/pooler precis innanför havet mot stranden där det är sötvatten av regn. Men vågorna från havet slår över kanten och landar i poolen och då bildas en massa bubblor när söt o saltvattnet blandar sig. Det bubblade så mycket att man kunde tro att det var badskum i vattnet.På kvällen när vi kom tillbaka till campingen lagade vi en dundermåltid med en stor sallad och kött. Var fruktansvärt gott att sätta tänderna i en köttbit, det var ett riktigt bra tag sen!! Mmmm.. Vi skulle äta potatissallad till oxå men de tog så lång tid att koka att vi fick äta den efter, jaja det var hur gott som helst ändå :DEfter en andra natt på stenhårt underlag var vi uppe redan 8 sista dagen och åkte iväg! Nästa stopp: Lake Wabby. Vi blev avsläppta på stranden och fick gå nästan 45 minuter i skogen på en ren sand-väg, de tog i vaderna kan jag säga. Tillslut kom vi fram till en öken!! Det var så vackert och häftigt. Vi gick i sanden tills vi kom fram till en stor sjö nedanför en lång backe, runtom tornade skog upp sig, men bakom oss hade vi öknen. En syn man inte trodde skulle se! Vattnet var inte blått som lake mckinze men det var klart och i vattnet bodde såna fiskar som man har i fiskspa, så de åt på våra ben. Lite äckligt för de ville bara äta i våra sår efter myggbett haha. Men det var riktigt Nice att hänga där och väldigt fint. Dagen avslutades med lunch på stranden och fotoshoot med grupperna och på heela gruppen med alla 60 pers!Vi var tillbaka på hostelet runt 14 på eftermiddagen. På kvällen satt vi med Lina, Jonas (det tyska paret) och några norskar på en gräsmatta. Drack goon, lärde oss tyska och hade det trevligt, riktigt mysig kväll.Vi är väldigt nöjda med dagarna på Fraser, så glad att vi gjorde den resan. Alla häftiga platser och de härliga människor vi träffat gjorde turen superbra :)