Roadtrip Skåne & Österlen

Har ni varit i Skåne eller Österlen? Om inte kan jag verkligen rekommendera det!Samma vecka som jag fyllde år bestämde vi oss spontant för att boka och dra iväg på en 4-dagars roadtrip och det var det bästa beslutet på länge då det blev den finaste resan jag gjort hittills. Vi har sett så fantastiskt vackra platser och fick över 30 grader och sol varje dag. Jag skrev en to-do-lista kvällen innan vi åkte och hann bocka av varenda grej & plats, förutom Mandelmanns som ej öppnat för säsong och pastafabriken som var fullbokad (poppis!).På 4 dagar blev det lite hektiskt att hinna med allt man ville, så nästa gång vill jag stanna längre så man hinner njuta lite mer. Ta med cyklar så man kan upptäcka varenda plats mer på djupet, för nu åkte vi mest bara igenom många fina ställen.Det enda jag var missnöjd över på denna resan var egentligen att behöva åka hem. Jag känner mig fortfarande helt upprymd och mållös över allt vi har sett och upplevt. Att något så spontant kan bli så himla underbart.Jag tänkte dela med mig av våran rutt, men läs gärna på fler ställen för det finns SÅ mycket som vi inte prioriterade. Kanske finns det andra saker som faller er mer i smaken, som till exempel chokladfabriken?Här nedan är iallafall hur vi lade upp våran resa med tips på platser, sevärdheter och boenden. Klicka på de mindre bilderna i galleriet för att få upp förstoring. 1. NORRVIKENS TRÄDGÅRDAR Jag vet inte hur många gånger jag sa här att det var den vackraste platsen jag sett, för det var det.Jag älskar att strosa runt i trädgårdar och kan tänka mig att det fint när som på året då det antagligen blommar olika under årstiderna.Här finns det superfina caféer, restauranger och trevliga butiker med snygg inredning.150kr/person entré 2. SOFIERO SLOTT & TRÄDGÅRDSom sagt, jag älskar trädgårdar, särskilt runt vackra slott, så det blev ett stopp på denna underbara plats som låg ganska nära förra stoppet.Här blev det en mjukglass, vandring i de olika dalarna och spejade ut över havet mot Danmark.Restaurangen här är också en av Sveriges bästa. Tips!120kr/person entré 3. MALMÖ - Mayfair Hotell Tunneln Här bodde vi första natten mitt inne, centralt, i gamla staden i Malmö.Charmigt med den gamla stilen, mindre charmigt att vakna 06:00 av slamsugning utanför fönstret, haha, men det var nog bara tillfälligt.Vi ville gärna sett mer av Malmö men under coronapandemin valde vi att bara checka in och sen spendera kvällen i Falsterbo, sova och sen checka ut dagen efter. Tänker åka tillbaka hit när vi fått vaccin för staden var SÅ fin, det lilla vi såg från bilen.Hotellet var iallafall mysigt och bra. Prisvärt! 4. SKANÖR - FALSTERBOVilken mysig kväll vi fick. Jag lever för dessa solnedgångar på västkusten. Ett perfekt avslut på min födelsedag med min bästa vän. 5. SMYGEHUKDenna udde är Sveriges sydligaste punkt i Sverige. Väl värt ett stopp. Här fanns även många mysiga promenadstigar längs havet, gårdsbutiker och caféer/restauranger i den lilla fiskehamnen. Ät Sveriges sydligaste räkmacka.Jag fyndade en handgjord stråväska från Miljögården. 6. YSTADVackrare stad får man nog leta efter. Här spelade även Wallander in. Att strosa i gamla stan är ett måste!Nästa gång, när vi fått vaccin, ska vi försöka bo inne i stan och äta på Gränden som sägs vara superbra och mysigt. 7. KÅSEBERGA - ALES STENARDet här var nog det vackraste jag upplevt på hela resan. Röda, sluttande, böljande kullar ner mot den lilla fiskehamnen i Kåseberga. Sprängfyllda med vallmo. Jag blev bokstavligt talat tårögd här.En kort vandring upp på höjden kommer man till Ales stenar. En fornlämning av 59 stenblock med en fantastisk utsikt ut över havet.Åk hit, särskilt när det är säsong för vallmo! 8. SANDHAMMARENInte långt från Kåseberga hittar man en av Sveriges vackraste stränder, och vi förstod varför när vi kom dit. Kritvit och mjuk sand som möter ett klart, turkost vatten.Ett dopp var ett måste efter vandring och bilfärd i 33 grader utan AC. 9. SKILLINGEPåväg mot Simrishamn var vi tvungna att stanna till vid vägkanten och fota alla dessa svanar som samlats vid stranden strax före Skillinge. Vackert! 10. SIMRISHAMNSupermysig stad som jag ville sett mer utav. Vi parkerade bara i hamnen och åt på en uteservering där. Vilken kväll! 11. BLÅSINGSBORGS GÅRDSHOTELLFramme på andra hotellet. Mycket finare i verkligheten än på bilder. Vi fick veta i efterhand att de reserverar bokningar på restauranger för hotellgästerna på deras mysiga gårdsrestaurang. Vi kunde nämligen inte boka på hemsidan. Så maila dom om restaurangen före vistelsen eller boka ett paket.Här var den dyraste natten men nog den mysigaste. På rummet öppnade vi fönstret ut mot åkrar, låg i sängen och bara insöp lugnet och fågelkvittret innan vi somnade på de mjukaste kuddarna.Gården låg benägen strax utanför Kivik och här kunde man hyra cyklar för att lätt kunna ta sig in till Kivik, Stenshuvud naturreservat och massa mysiga gårdsbutiker och caféer i närheten. Vi gjorde inte det denna gång, men nästa kanske. För här vill vi nog bo igen.Hade vi vetat då att Svabeholms kungsgård låg 100 meter bort hade vi lätt tagit en promenad dit när vi bodde här, men vi åkte istället på annat med bilen emellan dagen efter.Man ska verkligen göra sin research vart allt ligger innan man bara åker runt. Som för våran del. Kanske har man skrivit ner ett önskemål på en plats som bara ligger ett stenkast bort från där man är. Det är också så korta sträckor mellan allt man vill göra och se här, så rekommenderar att man verkligen planerar sin rutt så man hinner pricka av fler saker när man ändå någonstans. 12. VERKEÅN - HALLAMÖLLA VATTENFALLHär kan man antingen parkera precis vid vattenfallet om man bara vill se det, men vi valde att parkera vid Alunbruket för att vandra hit. Följ den röda och den gula som går parallellt ner längs verkeån mot Hallamölla. Finns många andra vandringsleder här också, men vi nöjde oss med 7 km i 31 graders värme. Svetten rann!  13. ALUNBRUKETEfter vandringen bytte vi om till något fräschare och torrare vid bilen och gick ner till skånes äldsta café. JÖSSES vilket mysigt ställe.Jag tog en rabarberpaj med deras egna vaniljsås och Calle tog en brownie.Ett måste att besöka! 14. KIVIKHär hann vi tyvärr bara åka igenom med bilen och ta en kort promenad, men den här staden ska vara så himla fin och mysig. Tips! 15. KIVIKS MUSTERIEn självklarhet att stanna till här. Här får man se odlingar, hur musteriet fungerar, äta på café och handla i deras butik.Vi köpte med oss många olika sorters äppelmust, cider, mos, chutney och mousserande. 16. SVABEHOLMS KUNGSGÅRDSom sagt, det här stället låg ett stenkast från nattens boende Blåsingsborgs gårdshotell.Här hittar man caféer, butiker och den engelska trädgården.Att gå in på Apotekarns i Kivik är sen gammalt. Här köpte vi en mysig liten vas, men fanns så mycket mer produkter för gårdsliv.I Prylbyrån fyndade jag världens finaste antika stol, helt i linje med TON-stolarna vi har hemma. WOW! 17. GLEMMINGEBROHär bokade vi nattens boende via Air B&B's app där folk hyr ut privat. Bilderna var inte jättebra så vi visste inte vad vi hade att förvänta oss, och dessutom det billigaste i hela Österlen, MEN oj vilket ljuvligt ställe.Vi hyrde en attefallsstuga som låg i anknytning till värdens gård med en uteplats mot åkrar. Värden var bortrest men vi blev varmt mottagna av grannar som var så himla trevliga och gästvänliga. Vi blev t.o.m. erbjudna skjuts om vi tänkt äta ute. Hur söta?Men vi hämtade thaimat i byn och åt på våran uteplats, till en vacker solnedgång som föll över vackra skånska marker. En skön och stilla kväll och avsmakning på cider från Kivik.Det var en bäddsoffa, men här sov jag bäst under hela resan. 18. LOPPISAR & ANTIKAFFÄRERÅker man innervägar i landet och helst om man avviker från större vägar så hittar man mycket loppisar och antikaffärer.I en antikaffär hittade jag en så himla vacker unik kruka samt ett gammalt, vitt ostronporslin. SÅ nöjd med mina köp!Allt i hans butik var handplockat och noggrant utvalt, så man kände verkligen att här lades själen i det man sålde, till skillnad från en loppis vi var på precis före där någon bara slängt saker i sin trädgård i gräset.  19. KARL FREDRIK PÅ EKLAHOLMNi har väl inte missat programmet Karl Fredrik på Österlen?Här bör man göra ett stopp.Sååå mysigt ställe med butik och caféer. Vi fick t.o.m. en skymt av Karl Fredrik som kom gåendes över gården med hela famnen full av blommor. Precis den bilden man har av honom från tv. I hans privata trädgård pågick dessutom filminspelning, troligen till en ny säsong. Kul!Vi köpte med oss världens finaste picknickfilt, en supergod ceasarsallad och världens godaste cappuccino. 20. HAGESTADI krokarna runt Karl Fredrik, i Hagestad, finns det även många andra mysiga caféer och butiker, så kör sakta förbi och upptäck fler guldkorn.Någon kilometer bort hittade jag också en typisk gammal skånsk kvarn. Så fin!Sedan fortsatte vi någon mil tillbaka till Sandhammaren och ett dopp i havet fick avsluta våran resa innan vi begav oss hemåt.TACK Österlen för denna gång! FYNDHär är det vi köpt på Österlen. Så nöjd så ni anar inte.