Borta från banan igen..

Hej! Nu har det gått 4 år sedan sist jag var hel och höll mig på banan på riktigt. Sedan dess har jag varit skadad, kommit tillbaka, blivit skadad nästan direkt igen, kommit tillbaka osv. och det börjar jag tröttna rejält på nu. Vad ska jag göra denna gång? Hur långt tid ska detta ta? Ska man ge upp eller inte? Varför fungerar inget? Varför kan jag inte bara få träna som alla andra? När kan jag tidigast vara tillbaka? Är det dags att byta gren? Dessa tankar snurrar ständigt runt i mitt huvud just nu och du har nog redan gissat varför. Jag är skadad, igen. Jag har sedan oktober successivt börjat öka träningsmängden eftersom jag har haft problem med fötterna och det har faktiskt gått rätt bra. Jag började springa, träna teknik och styrka, och några månader senare i februari bestämde jag mig för att ställa upp i min första höjdhoppstävling på 9 månader. Det gick superbra och någon helg senare tävlade jag igen. Denna gång gick hoppen galant, men efteråt kunde jag inte röra ryggen. Jag kunde inte böja ryggen framåt och dagen efter kunde jag knappt sitta eller gå. Alla muskler i ryggen kändes dragna, typ överansträngda, så jag bestämde mig för att vila ett tag. Ryggen blev successivt bättre, men samtidigt blev baksidorna sjukt stela, vilket gjorde att det inte kändes bra att träna. Därför har jag sedan slutet av februari endast tränat till och från. Tillslut blev baksidorna bättre och ryggmusklerna kändes även de bättre, men ändå fanns det något kvar som inte kändes rätt. På grund av att jag har haft en tidigare ryggskada beslutade vi oss för att röntga den. Det visade sig att det inte var samma skada som förut (vilket är tur för då skulle rehaben vara 2 år), men istället hade jag "gränsande till ett litet diskbråck". Man kan väl säga att det var tur i oturen?! Även om jag självklart fällde en del tårar efter läkarbesöket. Läkaren sa att rehaben brukar ta ca 6 månader, men samtidigt har jag ont när jag sover, sitter, vrider mig osv, så jag skulle inte bli förvånad om det blir längre. Allt efter denna dag känns så sjukt irriterande för jag fick inte ens komma tillbaka innan något nytt uppstod? Allt jag vill är att bara kunna träna, är det verkligen så mycket begärt? Jag hinner ju oftast knappt börja träna fullt ut innan det skiter sig igen. Det måste vara något som jag gör fel, men jag vet bara inte riktigt vad. Eller kan det bero på andra faktorer?¿ Vad vet jag? Jag har en hypotes som jag ska testa när jag kommer tillbaka, men om den är rätt vet jag som sagt inte. En sak som jag däremot är säker på är att friidrott är det roligaste som jag vet och att inget kommer att stoppa mig från att ta mig tillbaka hel. Jag har redan varit borta i typ 4 år, så något år till kan jag klara. Det viktigaste är iallafall att se det positiva i det negativa. Jag tycker att det ibland kan vara riktigt svårt eftersom man saknar träningen extremt mycket, men då försöker jag alltid tänka på hur mentalt-stark jag blir av detta. Det är iallafall bättre att bli skadad nu som ung än när det verkligen gäller, right?¿ Men men, mig kommer du nog inte se på banan på ett tag, men om ett tag är taget över och då är jag tillbaka.  Kram