Vandring bland olivlundar

Första heldagen i Parga var vi vid valtos. En strand som ligger i centrala Parga. Men dagen efter ville vi besöka Lichnos istället. Den ligger lite längre bort och det går att ta taxibåtar dit. Men eftersom jag gillar att röra på mig bestämde jag att vi skulle gå istället och det var ett bra beslut. Hade även hört att det skulle vara en fin promenadstråk vilket det verkligen var. Efter vi gått förbi hotell och tavernor kom vi fram till ett berg med en brant och smal stig. Där började vi vår lilla vandring. Längst stigen såg vi några getter som blev nyfikna på oss. Det kändes som att vi var mitt ute i ingenstans för det var bara vi där och just det några getter. Halvvägshus uppför vände vi oss om och fick se en fantastisk vy.  När vi kom upp för backen kom vi fram till olivlundarna. Har aldrig sett så många olivträd. Det var verkligen värt biten dit. Tänk vad alla som tog taxibåten missade. Varför ta taxibåt när det går att vandra bland olivlundar? Som jag nämnde var det bara vi där. Ingen annan människa syntes till. Synd bara att det inte går att äta oliverna eller det skulle inte ha smakat så bra. Annars hade vi verkligen kunnat hålla oss mätta med tanke på alla olivträd. Vid olivlundarna hade vi skugga vilket vi uppskattade i 32 graders värmen. Jag trodde att det skulle vara mycket jobbigare att gå eftersom vägen går antingen uppför eller nerför. Nästan aldrig plan mark. Men jag antar att den fina omgivningen gjorde det till ett rent nöje. Efter en liten bit till kom vi äntligen fram till stranden. Denna strand blev min självklara favorit eftersom den var så fin. Kolla bara på vattnet! Kristallklart. Älskar stenstränder. Gillar inte när det är sand för det är så jobbigt med allt sand som hamnar överallt. Får en obehaglig känsla av det. Men här var det fina stenar. Haha vad jag lekte med dessa stenar. Men det var så satisfying att plocka med dem. Först tänkte vi att vi skulle ta taxibåten tillbaka men vi kände att vi lika gärna kunde gå. Det tog ju bara 1 timme och då blir det dubbelt med motion. Vi besökte denna strand en gång till under resan för jag gillade den så mycket. Även då gick vi dit. På vägen hem fick vi syn på dessa söta hästar. Jag tror det är en hästfamilj eftersom det var två stora hästar och ett föl. SÅ så söta! Det är delvis sådana här saker jag älskar att göra när jag resor. Tycker det blir tråkigt att bara hänga på samma strand dag ut och dag in. Utan jag vill se platsen jag besöker vilket jag verkligen fick av denna tur.