5 fungerande tips till mental hälsa

Som några vet redan så drabbades jag av en depression och ångest för något år sedan. Än idag kämpar jag för mitt välmående. Jag har gått i terapi och lärt mig en hel del så jag tänkte nu dela med mig av mina främsta tips som har hjälpt mig en bra bit på vägen. Hoppas det kan vara till någon hjälp för dig eller någon du känner, lika väl som det varit för mig.  Uppmärksamma tacksamhet.  Vi glömmer ofta bort att vara tacksamma för de små sakerna i livet. Det sägs att ett tacksamt sinne är ett glatt sinne. Gör en lista med minst 5 saker du är tacksam över. Hur stort eller litet det än må vara, det viktiga är att du uppmärksammar det. Kanske är det din sköna säng, din familj eller något du åstadkommit. "Beauty is all around you, you just have to see it." Skriv ned.  Om du inte är villig att prata med någon om dina tankar och känslor är anteckningsblocket det bästa verktyget till hands. Köp en fin anteckningsbok, öppna ett word dokument i datorn eller anteckningarna i telefonen. Det du föredrar helt enkelt. Genom att skriva ned dina känslor hjälper det dig att lätta på bördan eller se det ur ett nytt perspektiv.  Ta en promenad.  Ta fokuset från negativa tankar i huvudet till kroppens rörelse. Vid motion ökar bland annat produktionen av kortisol och endorfin i kroppen som minskar känslan av oro och ökar välbefinnandet. Utöver det är det bara helt enkelt skönt att komma ut och röra lite på sig, framförallt efteråt.  Förankra dig i nuet.  Det är lätt och grubbla över det som hänt eller oroa sig över det som kommas skall. Att sätta dig ned någon gång under dagen och bara fokusera på andningen kan förändra hela din dag. Om det så är 10 min på lunchrasten eller 1 timme på eftermiddagen. Om det känns för svårt så använd hörseln. Blunda och fokusera på allt du kan tänkas höra runt omkring. Låt tankarna svepa förbi och lägg ingen vikt vid de. Detta leder till en lugn känsla i kroppen efteråt. Roliga och trevliga saker.  För att må bra behöver vi energi och energi får vi genom att göra saker vi tycker om. Många tror att vila eller sömn är den enda lösningen men icke sa nicke. Det finns ett citat som lyder "Do what you love and do a lot of it". Tänk er känslan efter en helkväll med bästa kompisarna eller efter att du läst din favorittidning. Den är härlig, eller hur?