MINA TOPP 3 TRÄNINGSPASS

I det här inlägget tänkte jag ge lite olika träningstips men också presentera mina personliga topp tre träningsformer. Hoppas ni får lite motivation och tycker det är kul att läsa om! :-) 1. Bodypump: Jag började med bodypump när jag flyttade till Lund hösten 2016. Jag signade upp mig direkt på Gerdahallen som är det bästa gymmet jag någonsin provat med över 200 pass i veckan. Bodypump går ut på att träna igenom alla muskelgrupper i kroppen under en timme med hjälp utav vikter, viktplattor och stång. Styrka och uthållighet ligger som grund för bodypump men självklart är vikterna frivilliga som man lastar stången med. När jag började använde jag bara de lätta vikterna men nu är jag oftast uppe i samma vikter som de kvinnliga introduktörerna. Det roligaste med bodypump är att man följer ett koordinerat och färdig program från les milles som byts ut fyra gånger om året plus att det ger snabba resultat om man vågar utmana sig med tyngre vikter för varje gång! Rekommenderar verkligen den här typen utav pass för alla som vill bli starkare i hela kroppen då jag upplever en ökad kontakt med alla mina muskler sen jag började med bodypump. Jag brukar oftast gå på ett eller två bodypump-pass i veckan. 2. Löpning: När jag började förändra min livsstil på riktigt för några år sen var det löpningen som jag fastnade för och som jag hållit igång sen dess. Oavsett väder eller kläder är jag ute och springer hela året om och det har gett mig så mycket i livet! Jag vet på riktigt inte vad jag skulle göra om jag inte kunde springa. Det är som ren terapi för mitt huvud och det ger mig så otroligt mycket energi. Jag har som mål att under 2018 springa en halvmara vilket känns som en rimlig utmaning. Mina vanliga rundor brukar vara på runt 7km men när jag bara fokuserar på löpträningen händer det att jag lägger in flera långpass på dryga milen (oftast på sommaren) i veckan. Nu när det är vinter och slask/regn/snö hela tiden håller jag mig till lite kortare distanser men jag snittar ca fyra-fem springturer i veckan. Vill man komma igång att svettas, känna på pulsen eller träna upp konditionen är löpning det bästa sättet enligt mig! Här var man brun (extremt spraytanad) och svettig i Portugal i somras.  3. HIT: Högintensiv träning är den sjukaste endorfinkicken som finns. Alla muskler i hela kroppen plus konditionen för kämpa och kämpa tills det inte finns någon som helst ork kvar. Och då är det minst en tabata kvar haha!. Jag brukar gå på dessa pass ca en-två gånger i veckan och man är helt död efteråt samtidigt som man känner sig så himla duktig. Det är en blandning utav intervaller, pyramider och cirkelträning som utmanar styrkan och konditionen med hjälp utav kroppsvikt, viktplattor, kettlebells och brädor. Tabataformen är min favorit (jobba 20/ 30 sek, vila 10 sek) eftersom tiden känns kortast då men jag måste säga att högintensiv träning är lätt att försaka eller nedgradera vid egen träning, iallafall för mig. Hela stämningen, musiken, pressen och alla runt omkring gör att man kämpar och ger betydligt mer på passen. Det här är min absoluta favoritträningsform eftersom det ger mest efteråt, både fysiskt och känslomässigt. Jag är alltid så extremt röd i ansiktet och svetten rinner verkligen efteråt. Precis som ni tänker nu, ASHÄRLIGT! Det här var en liten summering utav några av de träningsformer som jag gillar att ha i min vardag. Skulle ni vilja veta mer om någon specifik eller få fler tips får ni gärna kommentera här nedan. Här presenterar jag lite kort de tre träningsformerna men självklart finns det djup i alla som jag skulle kunna gå in mer detaljerat på men då kanske jag behöver ändra hela min image till träningsblogg haha. Eller vad tror ni? Gillar ni den här typen utav inlägg? Skulle ni vara intresserade utav att läsa mer om min livsstil angående mina tankar kring mat och träning? Skulle vara så kul att få reda på vad ni tycker. Puss och Kram M