Att prissätta en produkt

När det gäller att hitta rätt pris för din produkt eller tjänst, det finns ingen formel och ingen enda rätt svar. även inom samma bransch, kommer vad som fungerar för ett företag som inte nödvändigtvis fungerar för nästa. idag, en google-sökning på termen "prisprodukter" returnerar 297 miljoner resultat, nästan dubbelt resultatet av en sökning efter frasen, "skriver en affärsplan"-en affärsprocess som har en formel, och som kan läras.Prissätta produkter är korrekt jämförelse, en konst. det kräver en medvetenhet om marknaden som den för närvarande lämnar, visionen och förmågan att se en marknad som den kunde eller kommer att existera, och logiken för att besluta om en siffra som kommer att täcka kostnaderna, skicka ett meddelande och maximera försäljningen.Eftersom det inte finns någon definitiv guide till prissättning, snarare än att skapa min egen lista, tror jag att du kommer att få ut mer av överväger vad det pris du väljer kommer att innebära för dig och ditt företag, och hur det kommer att spela en nyckelroll när det gäller att locka din målgrupp.Ditt startpris definierar digÅr 1986, pixar animation studios var en mycket annorlunda företag än den vi känner idag. det var ett hårdvaruföretag, vars huvudsakliga fokus låg på att sälja pixar image computer. i dessa tidiga dagar, delägarna i bolaget-steve jobs, alvy ray smith, john lasseter och ed catmull-kämpat med att räkna ut hur man kör den typ av verksamhet som de just hade börjat. för ed, var en tidig oro räkna ut hur mycket att ta betalt för sin maskin:"jag fick veta av ordförandena för sun och silicon graphics att börja med ett stort antal. om du börjar högt, sade de, kan du alltid sänka priset; om du lowball det och sedan behöva höja priset senare, kommer du bara störa dina kunder. så baserat på de vinstmarginaler som vi ville, vi beslutat om ett pris på $ 122,00 per enhet. stort misstag. den pixar image computer fick snabbt ett rykte om att vara kraftfull, men för dyrt. när vi sänkte priset senare, upptäckte vi att vårt rykte för att vara friendly var allt någon mindes. oavsett våra försök att rätta till det, fast det första intrycket "-. ed catmull, kreativitet, inc.ed catmull erkänner att för en komplex fråga som prissättning, det finns inget enkelt svar. snarare fokusera på de större frågorna: hur kommer du att möta dina kunders förväntningar? hur kommer du att satsa på vidareutveckling av produkten? att hitta svar på frågor som håller "helheten" i åtanke, bör hjälpa dig att räkna ut den mest lämpliga priset för din produkt.Ditt pris positionerar dig på marknadenMedan ed argumenterar mot "start high" prissättning råd, tim berry, grundare av palo alto software, tror att prissättningen för lågt är den verkliga risken:"det finns ingen algoritm för prissättning. det är mestadels instinkt. att täcka kostnader fungerar som ett golv, inte en användbar indikator. prissättning är ditt starkaste marknadsföring och de flesta startup bör priset högt, positionera sig som premievärdet med högre pris. åh, och en av de vanligaste vanföreställningar kring är att startups är tänkta att prissätta under tävlingen. fel. högre är bättre, absolut; och sedan backa upp det med värde "-. tim berry, grundare av palo alto softwaretim och ed kan vara oense om låg kontra hög prissättning men båda inser att det finns mer i frågan än en "beprövad process." enligt tim, ställer du din prissättning utifrån din situation, den strategi som ni bedriver, kostnader för producera, dina konkurrenter, vädret, din instinkt-princip, vad är viktigast för dig på den tiden. och när det inte finns någon formel för rätt pris, det finns flera misstag du kan undvika att göra när du kommer till det här stadiet av planering:Misstag 1: tänker att det är bäst att vara leverantören med lägst prisDenna metod kan fungera för företag som säljer odifferentierade varor utan strategier som fokuserar på att vara den "lägsta pris" kräver oftast mycket av nyinvesteringar och ett genomförande i mycket stor skala.Misstag 2: glömmer att ditt pris också är din "marknadsföring"Hur vill du uppfattas av omvärlden? pris för låg och chansen yttrandet din produkt kommer att vara låg, eller du kommer att locka en publik som inte är den du ville ha i första hand. glöm inte att din prissättning sänder ett meddelande. det står "jag tror att jag är värd det här mycket" eller "det här är den mängd värde som du kommer att få ut av denna produkt / tjänst." kort sagt, det är din placering. se till att noga överväga vad det är innan du sätter sig på ett pris.Misstag 3: att underskatta dina verkliga kostnaderprissättning dina produkter baserat på din analys bruttomarginalen bara är en dålig idé. du måste också tänka på dig omkostnader-din hyra, löner, kostnader för marknadsföring, räkningar, försäkringar, kostnader för maskin-och programvara, installation av telefoner, nya mattor, och oavsett andra diverse kostnader kan komma upp. om du inte tar dessa kostnader i beräkningen vid prissättningen, kan du får slut på pengarDitt pris påverkar din verksamhetUtöver risken för att sända fel budskap, prissättning din produkt för lågt kan resultera i att behöva kompromissa din moral och ditt uppdrag som du slåss för att stanna kvar i företaget med de lägsta priserna. seth godin hänvisar till denna nedåtgående spiral som "tyranni lägsta pris" och ger ett perfekt exempel för att hjälpa dig att sätta detta begrepp i perspektiv:"för att sänka priset en dollar på att e-bok eller tio dollar på det planet biljett (rabatter som få, i avsaknad av jämförelse, skulle märka väldigt mycket) du måste hugga hur saker redigeras, eller människor är utbildade eller säkerhet är säkerställas. du måste snåla på kulturen, om hur människor behandlas. du måste vara villig att vara mindre vårdande eller mer drakoniska än den andra killen "-. seth godin, författare och entreprenörlösningen? get känd för något annat än ditt pris. vad är det att din produkt står för eller som du vill att det ska innebära om ditt företag?Om du har flera produkter, kan dina egna priser påverka försäljningenOm du prissätter mer än en produkt, se upp! under 2012 yale school of management publicerade en studie som visade att om två likartade produkter var samma pris, skulle konsumenten vara mycket mindre benägna att köpa någon av produkterna än om det fanns små skillnader i pris. i själva verket fann studien att när deltagarna fick möjlighet att köpa två olika märken av tuggummi till samma pris, endast 46 procent gjort ett köp. däremot, när de två förpackningar med tuggummi var priser bara ett par cent ifrån varandra, 77 procent av deltagarna köpte ett pack!detta betyder inte att du måste prissätta varje produkt på olika sätt, precis som du kanske vill ha detta i åtanke när dina produkter är otroligt lika. gjort rätt, du står för att göra mer än att rädda försäljningen; du kan mycket väl öka dem.Ta ett större perspektivförhoppningsvis denna lista kommer att få dig att tänka på mer än bara återfå produktkostnader. som vi har sett, är prissättningen avgörande för branding och framtiden för ditt företag så ta dig tid att få det rätt, men också att överväga den större bilden. att sätta ett nummer på din produkt inte svara på de frågor som kommer att styra ditt företag-hur ska du ge värde? hur kommer du att utveckla in i framtiden? hur kommer du att anpassa sig till konkurrensen?