Sex bra trick för din säljprocess

Har din försäljningsprocess oundvikligen drabbas av förseningar? Är du ute efter att klippa din försäljningsprocessen kort? Är din win rate inte så hög som du vill? Om svaret på någon eller alla av dessa frågor är ett rungande ja, då kanske du vill justera din säljcykeln för att göra den mer effektiv och ger bättre resultat.Det första steget till en bättre och mer produktiv säljprocessen är att identifiera området svaghet. Du kan inte skriva ut ett läkemedel utan att först diagnostisera sjukdom.Så du behöver för att börja med att bryta ner och undersöka varje del av din försäljningsprocess.   Känn till dina nyckeltal   Vi är alla bekanta med begreppet försäljning tratt genom vilken vi guida leder genom stadier av prospektering, kvalificering, själva köpet och slutligen - återkommande försäljning.Det är nödvändigt att mäta den hastighet med vilken en lead går genom varje steg i tratten och identifiera vilket steg en kabel kan vara fast vid under en lång period.När du inte spåra din försäljning pipeline effektivt , kan det leda till följande problem Att inte veta var man ska fokusera, eller fokuserar på fel aspekt av processen när problemet ligger någon annanstansInte mäta mätetal i varje skede av försäljning tratt och endast fokusera på ledningen till slutlig försäljning förhållande.Att inte kunna identifiera en säljare svaghet och behov av ytterligare utbildning.Har du tillräckligt ledningar går in i tratten? Är det problem att kvalificera rå leder? Gör några av dina säljare har problem att avsluta affären efter att sätta fram en offert?Är du spenderar för mycket tid på vissa stora kunder på bekostnad av nya affärsutveckling? Dessa är några av de frågor som försäljning tratt mått hjälper dig att svara.  Så först och främst gå och undersöka dessa siffror!    Metoder för att Förkorta försäljningsprocessen   Lead generationFör vissa företag kan det faktiskt arbetar för att generera mer rå leads att styra via din säljprocess. Det finns olika sätt att göra detta bland annat att utöka din närvaro i sociala medier, eller öka antalet utgående samtal eller till och med öka säljare beroende på vad som passar dina behov och budget.Men många företag felaktigt anta att om de bara öka lager av rå leads, det ska leda till ökad försäljning. Du måste komma ihåg att kvalificerade, spårning och konvertera befintliga ledningar kan visa sig vara ett effektivare sätt att öka försäljningen i stället investera i att generera fler och fler potentiella kunder.En annan sak att tänka på är kvaliteten på rå leads,. Inte bara kvantiteten Om din marknadsföring och reklamkampanjer är riktade mot rätt typ av marknad för din produkt då kvalificeringsprocessen blir enklare och du kan undvika att slösa tid på människor som inte är benägna att köpa.Att hålla en hälsosam balans mellan att generera nya leads och vårda de befintliga är avgörande för en effektiv försäljnings pipeline. Du vill se till att vid någon tidpunkt du har nya leads för att ersätta befintliga som går förlorade i något skede av försäljningsprocessen.   Ha en tydlig kvalifikationskravenNär du har etablerat tydliga kriterier om vem som kan klassificeras som en sannolik "prospect" kan du lättare sålla ut de leder som sannolikt inte göra affärer med dig.Det handlar om att ha en mycket bestämd kundprofil , identifiera kundens behov och fastställa hur produkten uppfyller dessa behov. Att känna din målgrupp är viktigt att filtrera bort de oönskade leder så att du kan fokusera på verkliga framtidsutsikter.När du noll på utsikterna som matchar dina kriterier, kan du vägleda dem genom säljprocessen snabbare och effektivare och undvika problemet med leads att fastna på ett eller annat skede av försäljningspipeline.   Mät konvertering vid varje stegEtt vanligt fel som många företag gör är endast mäter den slutliga omräkningstal från det totala antalet leads som de börjar med . Även om detta kan vara en användbar metriskt i sig, inte ge dig en tydlig bild av vad som händer under de försäljningspipelinesteg som är i mellan.Undersök din hastighet av framgångar i varje skede. Hur många av de ursprungliga ledarna överens om att ett personligt möte? Hur många av dem som begär mer information eller ett fullfjädrat presentation? Därifrån, vad är det antal utsikterna som begär en offert eller förslag?Om man tittar på dessa siffror kommer att hjälpa dig att identifiera var i hela säljprocessen du förlorar leads mest och vidta korrigerande åtgärder för att "plugga läckan" i din försäljning tratt.Att ta itu med en ledning genom de olika stegen i en försäljning pipeline kan också vara mer produktiva i det långa loppet eftersom du kan komma med små kampanjer för att inleda dem till varje efterföljande etapp i stället för att citera för den sista försäljningen i början.Att få en ledning att göra en serie av små investeringar som ledde fram till den slutliga försäljningen kan fungera för dig om du handlar med ett högt värde produkt.Genom att veta din omvandlingsfrekvens i varje steg, kan säljcykeln blivit lite mer förutsägbar och du kan förbereda detta genom att förutse hur många fler leads som du behöver om du förlorar några potentiella kunder på vägen.Identifiera utbildningsbehovRegelbunden utbildning av säljkåren rekommenderas att hålla dem underrättade om de senaste försäljningstaktik. Men eftersom alla inte har samma kunskaper och styrkor, skulle du vill fokusera på ett utbildningsprogram som vänder sig till en säljare är särskilt svagt.Det är mycket möjligt att några av dina säljare kan vara utmärkt på att få en möjlighet att sätta sin fot i dörren på den första kontaktpunkten. Men de kan vara inte lika effektivt när det gäller att avsluta försäljningen.På samma sätt kommer inte alla dina säljare att kunna använda samma metod för kommunikation lika effektivt. Vissa kommer att vara mer skickliga på sociala medier-användning, medan vissa kan vara bra över telefon . Så även utbildningen bör inriktas på att ta itu med specifika brister.   Täta och relevant kommunikationDet är självklart att du måste kommunicera med dina potentiella kunder genom hela försäljningsprocessen. Men vad du behöver fokusera på är betydelsen av detta meddelande. En kort försäljning processen är i bästa intresse för både säljare och köpare.Ingen vill att bombarderas med reklammaterial och om igen. Så se till att meddelandet går ut till en utsikter beror på vilket skede han är i säljcykeln. Var lyhörd för kundernas frågor och ge dem endast relevant information för att hjälpa dem att fatta beslut.Kommunikation är också nyckeln till att säkra återkommande försäljning . Underskatta inte vikten av en nöjd kund som sannolikt kommer att återvända till dig. Detta är en av de mest avgörande delarna i en framgångsrik säljstrategi.En nöjd kund kan också vara en källa till potentiella kunder genom att rekommendera er produkt till andra .Undersök genomsnittliga storlekOm man tittar på den genomsnittliga storleken på potentiella erbjudanden i din försäljning pipeline kan hjälpa dig att räkna ut om du har för många små affärer som bara orsakar röran och störande uppmärksamheten bort från de mer lukrativa framtidsutsikter.  Även små erbjudanden är inte obetydliga, är en av de verkliga indikatorerna på en växande verksamhet en ökande genomsnittlig intäkt per försäljning. Så håll ett öga på den med hjälp av en försäljning mjukvara !   SlutsatsMedan lead generation är utan tvekan en viktig del av din försäljningsstrategi, är det också viktigt att fokusera på hur effektiva dina försäljningsargument och tekniker är på att konvertera dina leder.Det beror på de specifika svaga områden säljprocess kan drabbas av, men för att uppnå den rätta balansen mellan att hantera nya och befintliga ledningar är oftast rätt väg att gå.Företagen syftar till inte bara en snabb och effektiv säljcykeln , men också en produktiv med en hög vinst förhållande. Om du följer de steg som nämns ovan, bör du kunna uppnå båda målen resulterar i en framgångsrik och korta försäljningsprocessen.