Medier som företag

Mediekonglomerat är när medieföretag strävar efter att kontrollera så stora delar av en marknad som möjligt.  Jag tycker att det finns många för-och nackdelar med detta, det blir ofta fördel för ett företag och en nackdel för ett annat. Det är väldigt bra för företaget som kontrollerar den här stora mängden, men det är desto sämre för företaget som inte längre får kontrollera så mycket för att andra företag ”snor” deras marknad. Det blir svårare för flera företag att finnas till och att kunna fortsätta göra vad de kan. Marknaden blir tajtare och tajtare. Annars kan jag tycka att det är en fördel med att det är samma företag som har hand om olika saker, de sköts på samma sätt och det kan vara enklare att komma i kontakt med de osv, men det kan också vara en nackdel, om företaget som sköter den här stora marknaden inte gör det så bra så sköts ju hela den marknaden på ett sätt som ogillas. Alla tycker olika och de kommer alltid tycka att vissa gör det bättre än andra, och det kan ju också vara en nackdel och en fördel. Men jag tror att man måste acceptera att alla gör saker olika.   Men jag anser att just nu är det bra som det är, stora företag och små som lyckas arbeta ihop och samarbeta med marknaden.