Stockholm - dagarna i bilder

Tidigt på morgonen, onsdagen den 5e april satte vi oss på bussen mot Stockholm och mot vad jag då trodde skulle bli den bästa veckan på väldigt väldigt länge, Det tog sin lilla tid att komma upp och det blev en snabb visit på vandrarhemmet (Af Chapmans) innan vi åkte till SVT! Tyvärr var det inspelningar i de allra flesta studiorna men vi fick ändå se en del vilket var väldigt intressant :) Skolan hade bokat bord på en Italiensk restaurang i gamla stan dit vi promenerade efter SVT besöket. Var så sjukt hungrig och maten var helt okej! Efteråt gick vi runt lite i gamla stan, kollade in butiker vi ville besöka dagen efter, köpte choklad och promenerade sedan hemåt igen, dödströtta (iallafall jag haha) Dagen efter började vi med en promenad till Fotografiska. Vi fick se tre väldigt olika utställningar som alla var väldigt vackra och intressanta, jag som älskar foto tyckte verkligen det var roligt och intressant.  Efter lunch hade vi en guidad tur på riksdagen inplanerad. Vi fick se en massa vackra och fotovänliga rum och fick även lyssna på en frågeställning som var intressant till en början iallafall haha.  Efteråt hade vi fri tid till kvällen som vi spenderade med lite shopping och mat på Hard Rock Café. Mycket efterlängtat må jag säga haha. Det är inte varje dag man går från Skeppsholmen till Vasastan med gpsen i högsta hugg bara för att leta upp en restaurang :)) Men gott var det! På kvällen promenerade vi tillbaka (det kunde ni inte gissat va) väldigt nöjda med dagen. Och Stockholm är verkligen så vackert! Har inte varit ute särskilt mycket och gått om kvällarna när jag varit där förut men nu när vi gick en hel del så fick jag verkligen se hur fin vår huvudstad verkligen är.  Sista dagen med skolan startade vi på Moderna Muséet som låg ett stenkast från Chapmans. Först hade vi en guidead tur och sedan fick vi gå runt lite själva, bland annat på Marina Abramovics utställning som var rätt märklig och lite obehaglig faktiskt.  Efter lunch på Moderna Muséet åkte klassen hemåt och Moa, Sanna och jag promenerade mot centralen. Vi stannade även vid Kungsträdgården och tog några obligatoriska bilder på de vackra blommorna. Och ja, sedan vet ni ju vad som skedde, tyvärr. Där alla planer förstördes och paniken var ett faktum. Men det blev ju bra igen sen ändå, det var ju inte mycket att göra åt liksom. Dagen efter dådet gick pappa och jag till Drottninggatan för en liten minnesstund och åkte sedan ut till Mall of Scandinavia precis som vi hade planerat för flera månader sedan. Vi bestämde oss för att försöka göra helgen bra ändå, att inte låta allt förstöras. Det var en ganska konstig dag ändå, jag var otroligt nedstämd och det kändes som att hela Stockholm också var det. Jag var ju inte på shoppinghumör direkt men fick med mig lite hem (som ni kanske får se lite senare). På kvällen var det dags för Magnus Ugglas show på Cirkus. Den var helt okej, efter alla goda recensioner den fått hade jag antagligen lite för höga förväntningar på den men det var ändå bra att vi hade bokat den även fast det inte var huvudsaken att vi var i Stockholm.Sedan på söndagen var det dags för hemfärd som denna gången kändes så otroligt skönt men vemodigt på ett alldeles särskilt sätt. Det var då jag skrev ihop denna texten och resten av resan sov jag så det kändes som att vi var hemma rätt snabbt.Det var den Stockholmsresan det, inte riktigt som planerat men minst sagt tankeväckande och en vecka då jag lärt mig otroligt mycket.