San Pedro 20/10

Det blev ytterligare en natt med oljud av kanonskott (eller fyrverkerier som de sa, men de dånade fortfarande så högt att man hoppade upp i sängen). Jag drog mig dock länge kvar i sängen då jag fortfarande mådde sådär, konstig både i kroppen och knoppen. Alla inne på mitt rum var redan uppe när jag väl beslutade för att stiga upp. Solen sken ute. Vi käkade frukost och hängde i sofforna hela högen. Idag var det dags att åka vidare, men vi visste inte än vart. Vi hade egentligen tänkt åka till Antigua idag, men ändrade lite på detta. Jag kände mig inte klar med denna underbara sjö och alla ställena häromkring. Detta ställe hade tagit inte bara mig utan resten av gänget med storm och växte hela tiden större för oss. Våra ursprungliga planer var att åka till Antigua och läsa spanska där, men istället blev det att packa ihop för att ta båten till San Pedro.  Vi chillade med frukost ute på bryggan med solen speglandes över vattenytan och med den magiska bakgrunden med bergen och grönskan. Vi badade i den svalkande sjön och roade oss med akrobatiska konster i solskenet. Vilket väder. Än en gång lite tacksamhet över vädret som hade kunnat vara extremt mycket mer kasst, men som om landet visar sig från sin bästa sida. Jag hann även snacka lite med mamma och pappa och fick med mig lite kärlek hemifrån innan vi tog vårt pick och pack.  Vi splittrade på resefamiljen för att mötas upp senare i San Pedro på hostlet. Och dessutom hade vi fått tillägg av en tysk tjej som tänkte haka på oss alla dit. Jag, Mich och Anna tog återigen en sväng i huvudgränden tillsammans med tyskan innan hon tröttnade och drog i förväg. Det blev några inköp och snart begav vi oss för att luncha på samma ställe som vi åt middag på igår. Tydligen hade de en riktigt god falafel och den hade vi siktat in oss på. Den levde upp till förväntningarna och nöjda gick vi mot färjan.  Turen tog oss över sjön och på avstånd uppe i det gröna kunde man se flygande drakar leka i vindarna. Vi åkte mot en bebyggelse som ändå liknade en stad, den största hittills tror jag ändå. Vi gick iland och som på alla andra ställen var hamnen smockad med tuktuks som skulle köra oss. Hostlet låg nära och snart var vi incheckade och klara. Vi träffade på de andra lite hippt som happt då alla hade lite olika saker för sig. Mich gick och la sig ett tag medan jag och Anna tog en tur i byn. Vi hade i uppdrag att reka utbud av spanskaskolor och pris etc. Det var kanske lite mera liv i denna stad jämfört med de andra och verkade mest stötta när vi gick omkring. Vi fastnade i någon smyckesbutik på vägen men hann med hela 4 stycken skolor innan 6 (typ). Första verka bra, kommer knappt ihåg de andra 2 och den sista fick vi lite specialbehandling på på personalen blev inringd för oss eftersom det egentligen var stängt. Vi pratade länge (på spanska) och hade nog redan gjort vårt val där, men upp till Mich med. Vi hade tagit oss på en riktig utflykt genom stadens vägsystemet med ömsom lite vidare kullerstensgator och ömsom tränga gränder. Vi började nästan lära oss staden för allt letande i gränder. Vi såg även lösa hästar springandes, bilar som måste backa för att göra plats åt annan bil och småshoppar etc. det var riktigt mysigt att strosa omkring där och snacka med skolorna.  Väl tillbaka tog det inte allt för lång tid innan vi bokat spanska lektioner för 3 dagar framåt i tiden. Vi var asnöjda men nervösa eftersom det antagligen inte skulle bli någon engelska alls. Men det får vi ta imorgon. Mich hade redan käkat goda rester från grabbarna som hade ätit buffé på lunchen när vi kom tillbaka. Och vi började bli hungriga vi med. Min aptit hade börjat komma tillbaka litegrann kanske lite den med men jag var fortfarande konstig i magen och kroppen. Vi briefade vår rek för Mich och spikade skola som sagt. Sen gick Anna och jag iväg på middagsdate. Det blev en ganska sen pizza (efter några svängar fram och tillbaka genom stan) på nåt fint hotell där vi satt uppe på takterassen och pratade om livet. Väl tillbaka på hostlet blev det i princip direkt i säng, bytta några ord med de andra men vi kände att sängen lockade den med. Natti.