KUALA LUMPUR - CENTRAL MARKET, BATU CAVES, LITTLE INDIA AND PATRONAS TWIN TOWERS AT NIGHT

Central MarketFörsta och sista dagen i KL tog jag det lugnt, shoppade lite, läste och hängde med folk på boendet jag bodde på. Men i torsdags träffade jag Lovisa, en annan svensk tjej, som jag delade rum med. Hon skulle flyga vidare senare på kvällen och ville åka en runda till Central Market. Så jag hängde på henne dit. Vi gick runt i någon timme, jag köpte en lite souvenirer och sen käkade vi lunch vid en food court vid marknaden.  __________________________________________________________________________________________________________ I took it very easy my first and last day in KL, did some shopping, read some books and hung out with people that stayed at the same hostel as I. However, I shared a room with another Swedish girl, Lovisa, and she was leaving later that day (Thursday) so on I joined her to the Central Market. We walked around for a bit, I bought a souvenir and we ate dinner at the food court by the market. Batu Caves När jag och Lovisa kom tillbaka till vårt boende väntade jag med henne tills hon åkte till flygplatsen. Sen mötte jag upp med tre andra tjejer som bjöd in mig till att åka till Batu Caves med dem. Det var Miksi (från Nederländerna), Eva (från Litauen) och Viola (från Tyskland) som jag åkte dit med. Hade superrolig med dem och umgicks resten av dagen med dem.  Batu Caves anses som en viktig plats för hinduer. Den stora gyllene statyn är av den hinduiska guden Lord Murugan och invigdes 2006, vilket är otroligt nytt, ska vara ärlig och säga att jag trodde den var äldre. Men det var häftigt att besöka och vandra upp de 272 trappstegen upp i den mest välkända grottan i området. Väl uppe så kunde vi hjälpa byggarbetare med att bära grus och tegelstenar längre in i grottan, vilket jag tycker är en intressant idé för att ta hjälp av turister som besöker grottan.  __________________________________________________________________________________________________________ I waited with Lovisa until she went to the airport when we got back from the Central Market. Then I met up with three girls that invited me to join them to the Batu Caves. I went with Miksi (from the Netherlands), Eva (from Lithuania) and Viola (from Germany). I had a blast and spend the rest of the day with them.  The Batu Caves are considered an important landmark for Hindus. The massive golden statue is of the Hindu god called Lord Murugan and was places by the caves in 2006, which surprised me, to be honest. I thought it was much older than that. However, it was an amazing experience to walk the 272 steps up to the most popular cave in the area. We helped the construction workers to carry some gravel and bricks further into the cave, which I think is a great way of using tourist to help with the maintaining work in the cave. Little India and Patronas Twin Towers När vi kom tillbaka till KL så åkte Jag, Eva och Viola till Lilla Indien och käkade middag. Vi vandrade runt lite också även om det är otroligt litet. Det är in princip bara en gata, men jag gillade verkligen atmosfären där och hur fint det var med fontänen och de olika färgerna. Efter det åkte vi till Petronas Twin Towers och mötte upp med Miksi igen. Vi kollade på en fontän/ljus/musikuppvisning som jag tyckte var supermysig. Parken som vi hängde i stängde vid 22:00 och då åkte jag och Miksi mot vårt område och stannade på två olika indiska restauranger och provade lite indisk mat innan vi drog oss hem mot vårt hostel.  ________________________________________________________________________________________________________ Eva, Viola and I went to Little India when we got back from the Batu Caves. We walked around and ate some amazing Indian food. It was really small though, only on street. However, I liked the atmosphere there and the fountain and fairy lights were super pretty at night. We went to the Petronas Twin Towers and met up with Miksi again after dinner. Watched the fountain/light/music show that's in the nearby park. I was super impressed by the Petronas Twin Towers and really liked the fountain show. The parked closed at 10pm and Miksi and I went to two different restaurants and tried some Indian food before heading back to our hostel.