28 Mars - Fraser Island

Nu har vi varit utan WI-FI sedan Sydney, varit lite jobbigt att inte kunna använda mobil/dator på kvällar och mornarna speciellt. Jag har ju haft mitt 3G som fungerat i receptionen så att vi har kunnat kommunicera lite allafall. Så nu kommer allt som vi har gjort de senaste dagarna, långt kommer det vara, men värt att läsa tycker jag allt. Fredag: I fredags var det tidigtuppstigning för att vid 7:30 bli upphämtade av shuttle bussen som tog oss tillSydney airport, där vi checkade in och sedan köpte varsin toast som frukost.Flyget tog oss sedan till Hervay Bay flygplats som var ytterst liten, allt varnästan i samma hall; ankomst, avgående, bagageband, ja allt haha. Letade därefter upp en taxisom tog oss till Kings Fisher Bay Resort Mainland reception där vi checkade inpå hotellet vi skulle bo på på Fraser Island. När alla som skulle med hadecheckat in så skjutsade de oss med buss ner till färjan, en fem minuter resa,så onödigt i mina ögon men men, så jobbar de här. Färjan som tog oss tillFraser Island tog därefter 50 min och väl framme fick vi åka en litet tåg tillreception, även denna en resa på mindre än fem minuter. Denna ö alltså, är så häftig!Det är världens största sandö, men det är så svårt att tänka sig att hela önbestår av sand, för ser ut som en vanlig ö där det växer träd och annanvegetation. Så ska bli spännande att se var vi kommer se här! Vi gick sedan till affären här på ön och köpte lite lunch, utbudet var inte detstörsta så blev som hamburgerbröd, lite ost och några kex. Medan lunchen åts såkom även våra väskor, så efter lite vilande så sattes badkläderna på och vigick till poolen för lite slappande. Jag har varit så uppe i varv och gjortsaker nästan varje dag, inte haft en lunch stund på mina 10 veckor så att tadet lugnt och bara vara är just nu väldigt svårt. Känner att jag hela tidenmåste göra något, så när vi låg där vid poolen var det väldigt svårt attslappna av och jag tänkte hela tiden att ”vad ska vi göra nu, vad kan vi hittapå?”. Men förhoppningsvis kommer avkopplingen snart! Efter 1,5 timme så gick vitillbaka till rummet, bytte om till lite middagskläder men gick först ner tillJetty Hut, för att kolla på solnedgången, var så vackert! Vi kom verkligen irätt tid och fick se hela solnedgången, och tog massa fina bilder. Medan vistod där och tittade så kom det en rocka simmande i vattnet nedanför oss ochsenare såg vi även en sköldpadda simma förbi, så coolt! Middag åts sedan på en av retortensrestauranger, var ingen vidare hit, var som en buffé för förrätt och efterrättdär man fick välja en varmrätt. Förrättsbuffen var olika sallader som varväldigt goda, varmrätt tog vi en risotto och en vegetarisk pasta som inte varnågot vidare speciella och efterrättsbuffen var inte så god. Så dit går vi inteigen, men finns några restauranger till som vi får testa de andra dagarna. Nu tillbaka på rummet har vihandtvättat lite och ligger nu i varsin säng, lite trötta men med ingetinternet då man måste betala för WI-FI här och mitt 3G har ingen täckningförutom i receptionen. Lördag: Idag var det tidig uppstigning för att hinna äta frukost innan vi skulle samlas för den guidade turen vi hade bokat här på ön, ”Beauty spot tour”, men fyrhjulsdriven buss. Vi hade tur och hamnade i buss ett, men en väldigt rolig guide med namnet Peter, som bott här på ön i 20 år och som verkade kunna det mesta om allt.Turen började med att guiden frågade om någon lätt blev ”motion sick”, så en tysk gubbe som sa att han blev det fick sitta längst fram och guiden sa även att om någon började må dåligt så skulle de säga till och visade en stor hink som man då kunde få använda, hehe! Vi började turen med att åka till ”Lake McKenzie”, som är en sötvattenssjö med kristallklart vatten, har aldrig sett så klart vatten, var som vattnet i en simbassäng. Det var så rent att det inte kunde leva något i vattnet, så coolt! Guiden berättade även att vattnet var så klart att de färger som sjön hade var bara spegelbilden av himlen. Så där var vi en stund, badade i vattnet som var så varmt och skönt, tog lite bilder (såklart!) och fikade lite. Därefter satte vi oss i bussen igen och åkte till ”Central station” där vi skulle gå i en regnskog. De hette ”Central station” för att det förr i tiden hade funnits tåg på ön som forslat de träd man avverkat men som de tog bort efter att man slutat med avverkning. Vi gick en bit in och kom fram till en å, som jag först tyckte såg väldigt skitig och lerig ut, men efter ett tag insåg jag att det ”leriga jag såg” var sandbotten i ån och att det såg så lerigt ut för vattnet var alldeles kristallklart. Genom skogen och längst med ån en bit gick vi i ca 30 minuter, blev ganska varmt och klibbigt efter ett tag då det är ganska fuktigt här och det var en del uppför och trappor. Sedan var det dags för lunch! På eftermiddagen åkte vi ut på stranden, på andra sidan ön mot var vi bor. Så där åkte vi i en stor buss, på stranden, så coolt! Var massa bilar ute, tydligen är denna helgen, påskhelgen, den mest populär och kaotiska helgen här på Fraser Island, så många bilar och människor på ön var det! Vi åkte en bra bit innan vi kom fram till Maheno Wreck, ett båtvrak som hamnade här efter en storm då de hade sålt allt i båten och därmed sjönk. Var sådan fin vy ut över stranden längst med ön, sån paradis vy! En bit bort stannade vi sedan vi Eli Creek, en sötvattenkälla, där man kunde gå en bit upp längs med ån, gå ner i vattnet och sedan åka med ner utan att behöva simma eller något, bara följa med flödet ner. Mamma och jag passade även på att gå ner i havet och känna lite, på denna sidan av ön får man inte bada pga hajarna som finns och såklart även strömmarna, men vi gick inte så långt ut vilket går bra. Men vattnet var så varmt, jämför man med Sydneys vattnet är Sydneys vatten iskallt. Sista stoppet var sedan en look out där man kunde se ”vandrande sanddynor”, som flyttats av vinden. Var väldigt mycket sand må jag säga! Väl på hotellet igen, gick jag och mamma till Sand baren och beställde varsin pizza, men som vanligt så glömmer vi alltid bort att man får så mycket mat här och att vi bör dela på en rätt. Så vi orkade bara halva pizzan och tog med dem tillbaka tillhotellet rummet och ska äta dem som middag imorgon. Nu är vi på rummet, i varsin säng och kommer väl somna snart efter vår tur idag. Söndag: Vi somnade tidigt igår, runt 9, så vi vakande båda upp tidigt i morse vid 6 och kunde inte somna om, så det var bara att gå upp och duscha och fixa sig. Är påskdagen idag, vilket är den dagen som de firar påsk på här i Aussie, så all personal hade kaninöron på sig hela dagen och till frukost var det bl.a. crossbun och chokladägg. Vi började dagen med en self guided walk, först upp till Northern look out, var en del vegetation i vägen så såg inte så mycket tyvärr. Gick sedan en halvtimma i skogen och kollade på alla växter, såg många superstora träd, många brända efter de bränder de haft här på ön. Hela tiden hade vi fågelkvitter i bakgrunden, hade gärna velat se dem på mer nära håll men tyvärr satt de hela tiden i trädtopparna. Vi hade sett en Guana igår och mamma ville gärna se den till i dag, men jag hade väldigt lite hopp om det. Men tillslut i slutet av på vår walk så såg vi faktiskt en som klättrade upp på ett träd, den var inte så rädd av sig för när jag närmade mig den med min kamera så satt den kvar, nästan ”posande”. Vi ville gärna gå på stranden också, men då det var ”high tide” vid den tiden så gick vi till poolen för lite slappande. Vid denna tid var fullt med folk vid poolen så vi fick ta två ganska osköna stolar som man bara kunde sitta upprätt i. Var ganska skönt då det var en del moln så var inte outhärdligt som det ibland kan vara med den fuktiga luft som är här. Efter en stund började de droppa lite från himlen så vi satte oss under ett parasoll men det började bara mer och mer, så tillslut gick mamma och försökte leta upp några bättre liggstolar, hon hittade några, nästan i sista stund. Några minuter öppnade sig himlen så där satt vi under parasollet med regnet ösande och skvättande på oss. Tillslut gav vi upp och gick tillbaka till rummet för lite lunch och packa lite för morgondagen. På eftermiddagen efter regnet gett sig så gick vi på stranden, vi började med skor men fick fort ge upp och ta av oss skorna, vilket i och för sig är mycket skönare. Vi hittade någon slags snäcka som guiden dagen innan visat oss, som om man tar upp dem snabbt gräver ner sig själv igen. Såg även blåa krabbor i mängder, eller såg och såg, vi såg dem på håll men så fort vi närmade oss så gick de ner i sanden och gömde sig. Vi försökte med allt för att få dem på närmare håll, springa fram till dem, gå långsamt försiktigt, gå i vattnet, men inget verkade funka. Efter ett tag så började vi se att när vi lämnade ställena där de grävt ner sig så började de komma upp igen, så vi bestämde oss för att stå still länge och tysta för att se om de kom upp igen, vilket de gjorde! Så äntligen fick vi se de på närmare håll. Efter stranden gick vi ut på bryggan och satte oss bland alla fiskare och bara njöt och hoppades se en till sköldpadda, men inget. Nu är vi tillbaka på rummet, nyduschade och ska snart äta pizzan från igår och kanske packa klart det sista! Imorgon bär det av till Hervay Bay flygplats igen där vi ska hämta upp bilen och köra ner till Noosa, ska bli spännande!