29 Mars

Nu har vi kommit till resans nästa stopp, Noosa, Australiensarnas semesterparadis vilket man verkligen fattar. För att komma hit från Hervay Bay så hade vi bokat en bil, när vi hämtade bilen så var mannen i disken så snäll att han uppgraderade oss till en större bil än vi betalat för (varför sa han inte, men vi var glada), så bilen är ganska stor haha, men jag gillar den! Mamma var ju rätt nervös för att inte bara köra i Australien utan även att köra på fel sida vägen samtidigt som hon kör bilen på höger sida. Men vi kom hit, i början var det lite läskigt att åka med, fick verkligen känslan av hur de känns att övningsköra med mig när jag åker för nära kanten då jag inte vet vart jag har bilen. För mamma var ute i väggrenen några gånger, upp på någon kant en gång och när vi körde åt fel håll och skulle vända så stod vi på fel sida när vi skulle köra ut hehe, men förutom det gick det strålande! Väl framme i Noosa så checkade vi in på resorten vi hade bokat, vilket ställe. Vi hade bokat en lägenhet med ett rum, så fint och lyxigt till skillnad från de förra ställena. Här har vi kök med spis och Nespresso maskin, tvättmaskin (som vi redan är inne på andra tvätten med), fräscht badrum och t.o.m en soffa. Så här hade vi nog kunnat stanna länge. Så fort vi kom hit igår så tog vi bilen ner till Hastings street som är deras stora gata, där parkerade vi bilen, blev en bit bort då mamma kände att bilen var lite stor för att fickparkera eller knö sig in någonstans. Delade på en pizza och gick raka vägen ner till stranden och badade i de perfekt varma vattnet, var lite vågigt men funkade bra ändå om man gick så långt ut att man hamnade innan vågorna började bryta. När solen gick ner gick vi tillbaka till Hastings street, köpte lite kvällsfika och öl som vi mumsade på på balkongen medan vi spelade kort Idag började vi dagen med att äta frukost på Hastingsstreet innan vi tog bilen till Mt Tinbeerwah lockout, som gav en 360 graders utsikt här över bergen och Noosa, så vackert. Åkte sedan tillbaka till Hastingsstreet där vi parkerade för att gå till Noosa National park, där vi gick en bit på coastal walken där man gick förbi mysiga stränder. Men vi blev rätt varma och svettiga ganska fort och inte fläktade det heller så mycket så vi gick en bit men vände sedan tillbaka för att orka gå hela vägen tillbaka haha. För att svalka oss lite så köpte vi "CocoWhip", som var mjukglass gjort på enbart kokosnöt, var sååååå gott och man könde inte alls kokossmaken. Jag tog såklart med chokladsås på, även den vegansk, mums! Vi gick sedan längs med Hastings street och kollade i butiker, men allt var ganska dyrt så blev inga inköp men fanns väldigt mycket ögongodis, så hade pengarna funnits hade de blivit många påsar. Det har varit väldigt varmt idag, så tillslut orkade vi inte gå där i butikerna så vi gick till stranden istället, vi hittade lite skugga uppe på gräset så där låg vi en stund. Hoppade såklart i vattnet så fort vi kunde, men vågorna var större idag så var inte lätt att bara ligga i vattnet, man fick akta sig för att inte drunka. Mamma som aldrig doppar håret såg ut som en dränkt katt, vilket var lite kul! Efter ett tag i skuggan la jag mig i solen, då jag tyckte det blev lite kallt, men begav mig tillbaka till skuggan efter ett tag igen för att det blev så varmt. Efter 15 vågade sig mamma ut i solen också, då hon är så rädd att bränna sig så då la vi oss på sandstranden. Jag tog ett till dopp men bara ett snabbt ett för att inte drunka. Både jag och mamma tror jag slumrade till på stranden ett tag innan våra magar kurrade så då gick vi till Betty's Burger för tidig middag innan vi åkte hem. Nu är vi hemma, packat ihop lite, kör en tvätt och ska snart avnjuta en öl på balkongen tror jag. Imorgon är det Australia Zoo som gäller, så tidigt uppstigning för att hinna det innan vi åker till Brisbane för att sova där över natten för att åka till Carins på torsdag