4 April - Port Douglas

Nu var det längesedan jag skrev något här på bloggen, allt beroende på att hotellet vi bodde på i Port Douglas tog betalt för WI-FI vilket vi såklart inte ville betala på. Så vi fick klara oss på mitt 3G även i där, så här kommer nu uppdatering om vad vi gjorde de senaste dagarna: Torsdag: Åkte ganska tidigt, redanvid 8.30 från motellet, för där ville vi inte stanna mer än nödvändigt även omflyget inte gick fören 13.30. Lämnade av vår kära hyrbil på flygplatsen för attsedan spendera några timmar på flygplatsen, som var mindre än jag föreställdemig innan flyget till Cairns gick. Väl framme blev vi mötta av vår shuttlebusssom tog oss till vårt hotell. Men gud vad varmt och fuktigt det är här! Chauffören försökte berätta allt hon kunde komma på som var intressant under den en timmes långa resan till hotellet, jag och mamma svarade mest Ok! Ok!.. men de enda som vi fick lite mer intresse för var när hon visade kakaduor som satt på ett ställe och även massa vilda wallabys som satt och hänge på en äng, det var så coolt! Vi har sett vilda wallabys, och inte bara på zoo eller i en större park. Hade juhört från innan att det skulle vara det, men ändå svårt att föreställa sig. Vilämnade bara av väskorna på rummet för att utforska området lite, hotellet låg200 meter från havet och bara runt hörnet från stora gatan, vilken var väldigttrevlig. Ingen stor stad, men är en del av charmen med den, små gulligabyggnader och butiker. Vi åt middag på ettmexikanskt ställe, delade på en nachos tallrik, mumma för att sedan kolla runtlite mer och sedan gå till havet. Var vid denna tid väldigt mörkt, så såg intejättemycket mer än inhägnaden med ”stingers”-nät där man får bada. Gick sedantillbaka till rummet, där mamma tappade upp vårt utomhusbadkar och satte sigdär, medan jag satt och kollade på. Fredag: Idag började vi med en frukostvid stranden, jag tog det vanliga, en toast idag med stekt ägg, och mamma togen tallrik med frukt, yoghurt med müsli. Gick sedan till stranden, var redanhett och klockan var bara 9. Vi tänkte att för att få skugga och även unna osslite så hyrde vi varsin solstol och ett parasoll, och de behövdes verkligen!För utan de hade vi nog smällt bort, solen bränner verkligen här, aldrig käntså innan. Så där låg vi i någratimmar, varvade bad i havet, som idag var 30 grader enligt skylten, med hopp ivågorna, så härligt! Låg under parasollen och läste och tog två promenaderlängs med stranden för att röra oss lite. När magarna började kurraoch vi kände att en dusch i sötvatten hade varit behövligt med all saltvattensom aldrig torkade på huden så gick vi till hotellrummet, tog varsin dusch ochgick sedan till supermarketen för att köpa lite lunch. Vi tänkte att vi kanskekunde hitta någon skugga någonstans att äta en ute, men det var alldeles förvarmt så vi tog tillbaka den till rummet och körde lite lunch/siesta i vårt aircondition-rum. Vi ville ju inte ligga pårummet hela dagen, så vi gick till stora gatan för att kolla lite i affärer,och tur var det väl att de flesta affärer har AC här, för annars hade vi noginte orkat gå i så många affärer som vi gjorde. Inte hittade jag något, menmamma fick sig en fin klänning frånrean. En glass blev det sedan påhemvägen i skuggan, för att sedan ta ett kvällsdopp i poolen när vi komtillbaka, var bara vi i poolen, så vi kunde göra vad vi vill. Så vi simmade runtdär med varsin flytkorv och hade kul. Nu är vi på rummet,nyduschade och laddar för turen ut till Barriärrevet vi ska göra imorgon! Lördag: Frukost åt vi på ett cafe inärheten av hotellet, blev varsin toast, jag tog en med avokado och mamma medscrambled eggs. Shuttle bussen som skulle ta oss till katamaranen som skulle taoss ut till barriärrevet hämtade upp oss vid hotellet 9:25, så tidiga som vialltid är så fick vi vänta i hotell receptionen en stund innan den kom.Katamaranen var väldigt stor och vi var säkert 40 pers som åkte med och massabesättningsmän. Innan vi åkte iväg så pratade en marinbiolog om olika fiskaroch djur i vattnet runt revet. Därefter åkte vi iväg, men först delade de uttabletter mot sjösjuka, vilket psykade mig en del så kände av de liteillamående under färden men gick bra. Väl framme så delade de utsnorkelutrustning, dräkt för att skydda sig mot ”stingers” som finns här, mansåg ut som en svart grodmänniska med endast ansiktet som visades. Sedan var detbara att ta shuttle båten till ön, Low Isles, där vi snorklade ut ifrån, jagsom aldrig snorklat med simfenor innan, var lite nervös för att jag skullekunna manövrera mig med dem, men det fungerade prima. Att snorkla var såhäftigt, såg massa fiskar, stora och små och korallerna var superhäftiga. Varlågvatten vilket gjorde att vi bara fick snorkla runt revet och inte ovanför,men man såg massa ändå. Men för att kunna se mer av revet så kunde man även taen glassbottnad båt som kunde åka över revet medan en väldigt kunnig människaberättade om allt. Under den turen körde han även till ställen där han vissteatt sköldpaddorna gillade att sova och vara, så dit åkte han så vi fick senågra sköldpaddor. De matade även hajar som rörde sig runt den storakatamaranen, så fick se när fem hajar kämpade och fightades om maten vilket varsupercoolt med! Efter lunch, vilket var ettsmorgasboard, på katamaranen så tog vi shuttle båt tillbaka till ön igen föratt gå en beachwalk med marinbiologen, där han berättade om de olika djuren somfanns där och även om vad man ska tänka på kring revet och vad man kan göra föratt bevara det och motverka växthuseffekten. Men där känner jag att vi harkommit längre än Australien med att tänka på miljön, för här används det merolja som uppvärmning och de kör mycket bil var de än ska, trottoarer här är detväldigt dåligt med. På vägen tillbaka till PortDouglas så bestämde vi oss för att sitta fram på båten och få lite sol på oss.Väl tillbaka så gick vi ut för att äta lite glass och köpte med oss lite fikatillbaka till rummet. Söndag: Idag, var bästafrukostdagen, jag tog pannkakor och mamma tog färsk frukt med yoghurt ochmüsli. Varje söndag är det marknad här så den gick vi till sen, var lite lokalodlad frukt men mest handtillverkade grejer och massa trevliga och mysiga småstånd. Blev rätt varmt fort så vigick till Coles och handlade frukt och bröd och gick sedan till stranden. Detblåste rätt mycket idag, så man kunde inte använda parasollet så för att mammaskulle slippa solen, då hon är så rädd för att bränna sig så fick vi hjälp attställa solstolarna vi hyrde i skuggan. Där låg vi ett par timmar, badade någragånger men var rätt höga vågor så var inte lika härligt att ligga länge då manhela tiden fick hålla koll på vågorna och tappade bikinibyxorna lite halvt helatiden haha! Gubben som hyrde ut solstolarna kom fram efter någon timma ochfrågade spontant om vi ville att han skulle ta några bilder på oss med strandenoch bergen i bakgrunden, så såklart ville vi det! Mamma tröttnade efter ettpar timmar vid stranden så då gick vi tillbaka till hotellet och tog litesiesta och gick sedan ner till en av poolerna här. Inget folk alls där, så hadeden helt för oss själva denna gång med vilket var härligt, kan man göra vad manvill. Vi tog varsin dusch ochgick sedan ut för att äta en sista middag här i Aussie, blev varsin pasta, medmysig utsikt över stora gatan här och alla pratande fåglar. Idag: Så idag är det dags förhemfärd, efter nästan 3 månader borta så är det nu dags att åka hem till kalla,gråa Sverige. Får se hur det kommer kännas när man kommer hem, just nu kännsdet väldigt konstigt att jag ska hem, men känslan och insikten kommer kanske. Just nu sitter vi på Singapores flygplats efter 6 timmar på planet från Carins, och ska snart ta de 13 timmar långa planet till Amsterdam, ser inte alls fram mot det...förhoppningsvis kan man sova lite, men det gick ju inte så bra sist, så hoppas inte på för mycket.