Redo att flytta – glöm inte din flyttstädning

Få moment tar så mycket tid och så mycket kraft som en flyttstädning. Det är många som kan skriva under på detta och anledningen till att en flyttstädning upplevs som så pass jobbig är väldigt enkel. Du har precis flyttat alla dina saker, alla föremål och hela ditt bohag från ett ställe till ett annat; något som varit extremt jobbigt rent fysiskt – men förmodligen även psykiskt (vilken flytt sker egentligen utan någon irritation?). Kort sagt; du är urlakad och du vill ingenting annat än att börja ställa iordning allting i din nya bostad. Du vill möblera, du vill packa ur alla kortonger, du vill börja bo in dig och du vill en gång för alla lämna det gamla boendet bakom dig. Något som alltså inte är möjligt förrän du gjort denna flyttstädning. Nej, du måste ta din dammsugare, du måste ta sin skurhink och du måste ta allting annat som krävs och du måste återvända till bostaden i fråga för att genomföra en städning – en städning där också allt ska göras. För; en flyttstädning är ingen vanlig städning. Går man igenom den punktvis så kan man se att följande saker måse genomföras för att man ska bli godkänd (mer om detta godkännande senare i texten) Spisen och ugnen ska rengöras. Här ingår även baksidan. Kylskåp och frys ska vara rengjorda. Alla fönster ska putsas. Lister, dörrar och eluttag ska torkas av. Alla garderober ska plockas ur och rengöras. Toalett ska vara ordentligt rengjord. Badrummet – kakel, klinkers, speglar, badkar/dusch – ska vara skinande rena. Golvbrunnar och avlopp ska rensas. Alla golv ska dammsugas och torkas. Skåp ska torkas ur. Fläkten måste vara ren. Ta hjälp med din flyttstädning Godkännande gällande en flyttstädning är viktigt i det avseendet att man faktiskt kan tvingas betala vid misskötsel. Upplever de nya ägarna att städningen är undermålig så kan de nämligen anlita en städfirma, låta denna sköta städningen och därefter skicka en faktura som täcker kostnaden till – i det här fallet – dig. Då denna städfirma arbetar och rycker ut akut så brukar summan bli väldigt hög och därför så är misskötsel inget alternativ. Istället så bör man överväga ett annat alternativ om man känner att uppgiften är en övermäktigt; om flyttstädning upplevs som för jobbig eller för tidskrävande så struntar man inte i den eller gör ett halvdant jobb – man tar istället hjälp. Det är nämligen ett alternativ att själv anlita en städfirma. Var inte det väldigt dyrt? Inte direkt. Anlitar du en städfirma på ett tidigt stadium och efter att du först genomfört en undersökning rörande prisbilden i den stad du bor i. Kontaktar du fler än en städfirma så har du också en större chans att få till stånd ett bra pris. Där har vi nummer ett. Som nummer två kan vi nämna att rut-avdraget är möjligt att använda vid en flyttstädning. Konkret så har du ett årligt tak om 25.000 kronor att använda för hushållsnära tjänster och där du således kan anlita en städfirma och dra av halva kostnaden för det arbete de lägger ner på din flyttstädning. Frågan är därför väldigt logisk: varför tar inte fler hjälp med detta jobbiga moment i sina flyttar?