Hong Kong - del 1 - resa och ankomst

Halloj!Dags att berätta för er om Hong Kong. Men då det är en hel del bilder även härifrån så planerar jag att dela upp inläggen från vistelsen i Hong Kong i tre delar.Söndag den 7 januari var det i alla fall dags att sätta sig på flyget till Hong Kong. Klockan ringde strax efter 05 på morgonen. Jag packade ihop det lilla jag hade packat upp gick sedan ner till receptionen och checkade ut. Då det visade sig att hotellet hade egen transfer till flygplatsen som jag bokade in mig på istället för att be dem ringa en taxi. Dessvärre gick nästa klockan 6 o klockan var nu kanske 5.40. Så för att jag skulle känna mig lugn hade jag hellre velat ta en taxi o komma direkt t flygplatsen än att sätta mig i lobyn o vänta. Men men. Lite stressigt blev det. O jag hamnade i en kö med hur mycket folk som helst väl framme på flygplatsen. O jag så hur klockan tickade och tickade. Räddningen blev att det kom en o sa att alla som skulle med flyget till Hong Kong kunde lämna kön och checka in i en annan disk. Wiiihoo. Nu var det bara stressigt inte jätte stressigt. Visste hela tiden att jag kommer inte missa flyget för så gott om tid hade jag ändå men sätta sig på ett flygplan utan att veta om jag skulle få frukost på det osv var jag inte jätte taggad på utan ville hellre hitta något ställe på flygplatsen men så blev det inte. Jag satte mig till slut på flyget skit hungrig. Försökte somna för att inte tänka på hungern men det gick så där och till slut fick vi frukost på flyget. Inte mycket att skryta om men absolut tillräckligt för att jag skulle känna mig räddad från hungern i alla fall. En yoghurt, lite fruktsallad och croissant. Resten av flygtiden ägnade jag sedan åt att läsa min bok och strax innan 12 lokaltid i Hong Kong landade vi. Intressant är att Hong Kongs flygplats är en ö som är konstgjord. Det vill säga att de lagt massa massa fyllnadsmaterial för att den ska komma ovan vattenytan och sedan har de byggt hela flygplatsen på det. Mycket mer om ankomsten finns det inte att säga. Jag tog mig igenom immigration, hittade väskan, hittade ett ställe att köpa biljett till airport express(sjukt smidigt sätt att ta sig in till Hong Kong), där irrade jag sedan runt en hel del innan jag fattade. Så att gå runt med väskan på ryggen plus handbagaget blev träning och ja hade träningsvärk dagen efter. Hittade till slut hotellet. Checkade in i ett jätte litet rum men absolut tillräckligt stort för mig själv. Men då det endast var glasvägg in till dusch o toalett från sängen vill man inte dela det med någon. (Här nedan har ni en dålig mobilbild i mörker på det lilla rummet, självklart m spegel för att det skulle kännas större. Bakom mig finns endast dörren). Inne på rummet bytte jag bara kläder då jag insåg att alla mina kläder inte luktade fräscht men det var bara att sätta på sig något. Gå ut, få i sig lunch, upptäcka, köpa nya kläder för att kunna känna sig lite fräsch. Och poff så bara försvann tiden. Jag fotade inte speciellt mycket utan försökte vara där och uppleva. Lära mig och se vad som fanns i närmaste området.  Detta inlägg blev kort eller kort och kort. Men mycket text och inte så mycket bilder. Snart kommer inlägg om kommande dagarna då det togs betydligt mer bilder.Kramar från Tilly <3