Koh Samui - del 2 - utflykter

Hallå där!Hah, försöker ändra på mina hälsningsfraser för att det inte ska bli samma hela tiden :P på nyårsdagen hände det inte mycket. Ganska slitna efter nyår och då mest för att vi reste den dagen och inte för att vi hade världens festkväll för det hade vi inte. Vad vi gjorde på nyårsdagen var helt enkelt att vi började med att gå till ett italienskt ställe och äta frukost. Där dem hade såå gott kaffe. Då hade jag inte druckit gott kaffe sedan jag lämnade Sverige. Inte ens cappucinon jag drack på Starbucks i Bangkok hade varit speciellt god då det var såå lite kaffe och sååå mycket skummad mjölk(men Tilly från framtiden i Hong Kong har lärt sig att det är bäst att dricka cappucino liten eller mellan, då smakar det fortfarande kaffe och inte bara skummad mjölk). Det var i alla fall en god frukost. Vi stötte på några ryssar/amerikaner. De var födda i Vitryssland och Ryssland men hade bott i New York ett bra antal år och det är där de bor just nu. De var ute på kryssning och ett av stoppen var på Koh samui. De frågade oss vart bästa stället på stranden var att bada men då vi inte badat än då visste vi inte. Så de gick o badade och sedan efter att vi hade ätit vår frukost träffade vi på en av dem igen och gud vad han pratade och pratade och pratade. Det var intressant vi pratade om allt möjligt tills hans fru kom och sa att chauffören väntade på honom och knappt då ville han sluta prata. Jag kanske överdriver men vi stod och pratade minst 10 minuter och säker 15-20min. Kändes det som i alla fall. Då det var molnigt var det svårt att hitta på något. Det blåste också så det var kallt att ligga på stranden men det gjorde vi ändå och då och då kom solen fram. Vi gav upp stranden någon gång vid fem och då gick vi och duschade för att sedan leta upp ett ställe att få massage på. Två riktigt avslappnade tjejer hittade sedan denna buss/bil nedan som var en liten bar. Jätte mysigt. Så vi tog varsin drink och satt där och lyssnade på musiken. Hur mysigt verkar inte denna barbuss/bil? Och hur sanna är inte orden här nedan också? Vi hittade något ställe att äta middag på och jag har för mig att vi åt indiskt denna kväll. Innan vi hittade ett ställe där vi bokade en utflykt för en av våra dagar på Koh Samui. Vi avslutade sedan dagen med att vi gick på en marknad vi hittade.Dagen efter, det vill säga den andra januari ville vi inte bara vara på stranden så vi letade upp ett ställe att hyra mopeder på. Lite läskigt var det att ge sig ut i vänstertrafiken men det gick bra. Vi båda har tagit moppekörkort så att köra dem var inget problem det var snarare det att köra i vänstertrafik. Men det var heller inga större problem utan det var bara att följa trafikrytmen. Jag hade hittat några olika vattenfall man kunde åka och titta på. Dessvärre hittade vi inte riktigt och det gick ju inte att sitta med telefonen med gps för att hitta utan man fick köra en bit och sedan titta på gpsen vilket håll man skulle hålla åt. Till slut träffade vi på ett annat par och en thailändare. Det andra paret hittade nog inte riktigt heller så vi alla fyra hängde på thailändaren som visade oss vägen till ett vattenfall. Det var fint. Men kanske lite besvikna över att fallet inte var så stort. Men vi fick helt enkelt lära oss att något sådant här litet och så är ett fall. (Och nu när jag nämner GPSen så mycket. Vi använde en app som heter "Maps me". Gå och ladda ned den direkt. Den är super och det är vad vi har använt oss av hela resan. Du laddar ner kartan till den stad du ska besöka när du har wi-fi men den fungerar sedan helt utan mobildata eller wi-fi. Det går att söka på hotell, restauranger etc etc. You name it. Alla borde ha den appen.) Vi åkte sedan vidare till Chaweng beach för att utforska en annan strand än den vi bor vid. Vi hittade ett ställe där att äta lunch på men det blåste åt helt fel håll den dagen för att man skulle vilja ligga på den stranden. Så det blev att vi åkte tillbaka dit vi bodde, lämnade tillbaka mopederna och la oss på stranden där vi bodde och sedan hände det inte mycket mer denna dag utan vi åt middag och chillade. Tog nog också en massage också :P gällde ju att passa på när det kostade mellan 50 och 100kr beroende på vart man gick. Sista dagen jag tänkte berätta om i detta inlägg är den 3 januari då vi åkte på utflykten jag tidigare nämnde att vi bokade. Det var en utflykt runt hela ön. Vi blev upphämtade på hotellet vid 9 för att sedan göra utflyktens första stopp därefter vilket var Wat Plai Laem - tempel på Koh Samuis norra udde. Såå fina bilder måste jag bara säga. Om jag som fotograf till de flesta får säga så :P Det kan vara hur molnigt som helst som på bilderna här ovan men tack vare bra kamera, bra fotograf och så mycket fina färger blir de ju magiska. Titta bara på bilden på templet. Helt oredigerad men ack så magisk. Utflykten fortsatte sedan till Big Buddha. Som också ligger på Koh Samuis norra udde. Nästa stopp aka stopp tre (om det är någon som tappar räkningen - vi gjorde sju stopp totalt) var viewpoint och så här såg det ut. Därefter var stopp nummer 4 Grand mother and Grandfather rocks. Ni har Grandmother på bilden till vänster och Grandfather på bilden till höger.  Femte stoppet var Mummifed Monk. Det vill säga en munk som mumie. Lite läskigt att det var en död människa. Och vi diskuterade hur den kunde sitta upp så bra men kom fram till att det är stöttat med stål utan att synas. Näst sista stoppet var ett vattenfall närmare bestämt Namuang Vattenfall. Mycket bättre än det vi såg dagen innan. Detta är nämligen på hela 30 meter. Vi visste inte om det fanns möjlighet till att bada i vattenfallet men vi var båda väldigt taggad på det därför var badkläderna med och det visade sig att det kunde man. I alla fall var vi inte dem enda som gjorde det. Och hade det inte varit tillåtet hade dem fått ställa dit en vakt. Det var väldigt svalkande aka inte såå varmt men skönt ändå. Det var också här det fanns möjlighet till att rida på elefant. Men då Viktoria inte var så taggad på det valde vi denna utflykt exklusive elefant-ridning också bokade jag en annan utflykt för att rida elefant dagen efter hon åkte hem. Men mer om det i nästa inlägg. Såååå drömmiga bilder. Jag är inte ens tillbaka i Sverige men saknar det sååå och vill tillbaka nuuuu. Men men. Detta var min och Viktorias sista hela dag tillsammans även om vi hängde en del dagen efter också i och med att hon flög sent på kvällen. Tycker i alla fall att denna utflykt avslutade vår resa tillsammans väldigt bra.Kramar från Tilly <3