San Sebastián

Att åka till San Sebastián ifrån Bayonne var lättare sagt än gjort, trots att det ligger så löjligt nära. Det gick bara ett tåg om dagen och det var på eftermiddagen, inget som jag nöjde mig med som hade planerat att åka tidigt på morgonen. När bland A skiter sig så finns det ju alltid en plan B, i alla fall i min värld. Det löser sig ju alltid liksom. Jag hittade en buss som kunde ta mig dig på morgonkvisten, 8 euro - taget! Jag packade ryggsäcken och gav mig iväg till busstationen, väl där förstod jag dock inte varifrån min buss skulle avgå och att försöka kommunicera med fransmännen blev återigen en utmaning. Efter massa pekningar och lite hjälp ifrån en spanjor hittade jag äntligen till rätt busskur. Jag var som vanligt i rysligt god tid och slog läger med min packning. Klockan tickade och blev 10:10 då bussen skulle gå. Den blev både 10:20 och 10:30, men ingen buss syntes till. Jag blev något stressad och kunde ju inte heller fråga någon av de andra, om de skulle med samma buss liksom. För återigen, ingen pratade samma språk som jag. Efter 45 minuter dök bussen tack och lov upp och chauffören verkade inte alls ha bråttom när han innan avgång tog både vatten- och rökpaus, lite polepole-känsla över det hela. Jag nådde San Sebastián runt lunch och det var faktiskt väldigt trevligt att åka lite buss för omväxlingens skull, se lite annat än skog och åkrar.  När jag kom fram bestämde jag mig för att låsa in min packning i ett värdeskåp på busstationen då mitt hostel låg en bit bort och jag inte orkade åka fram och tillbaka i onödan. Temperaturen låg på 26 grader och det var lite molnigt, så jag tänkte att en liten promenad var perfekt! Jag hade nämligen läst om en utkiksplats som skulle ge en sån fin utsikt över staden, något jag givetvis ville utforska. Att gå upp på den där kullen var jobbigt då det var brant, men det tog faktiskt inte så lång tid. Uppe på toppen fanns en bar där jag köpte min en kall cola, helt plötsligt var promenaden värd varenda steg. Efter några foton gick jag ner igen och la mig då på stranden, jag blev dock inte så långvarig eftersom det blåste en del. Istället tog jag mig en sväng på stan för att leta efter en ryggsäck, men jag blev ännu en gång besviken och går fortfarande runt med min trasiga. Middagen blev en pastasallad ifrån mataffären och sedan checkade jag in på mitt förvånansvärt fräscha hostel. Tanken var egentligen att Rosine skulle komma med bussen på lördagen, men livet kom emellan och hon kom inte. Det gjorde ingenting, jag hade det bra ändå. Jag gick upp i tid, packade ned badkläder och gick till affären innan jag la mig på stranden. Där låg jag i princip hela dagen och solade. Jag åt mina clementiner som jag hade köpt, började lyssna på min första ljudbok efter att ha laddat ner appen nextory (jäkligt bra tidsfördriv) och bara njöt av mina 29 grader utan ett moln på himlen. San Sebastián blev min lilla semester och jag hade därför inga större planer på att ”upptäcka staden”. Jag nöjde mig bra med att bara sola och vila. På eftermiddagen när jag hade bränt mig tillräckligt mycket, tog jag en liten lift upp på ännu ett berg (tack och lov slapp jag gå). Den utkiksplatsen var ännu finare och det fanns dessutom ett gammalt tivoli där uppe. Så himla fint och trevligt! Liften var över hundra år gammal och attraktioner på toppen hade också ex antal år på nacken. Det knarrade och skakade men se på mig, livs levande. San Sebastián var verkligen fint, men nu är det dags för storstad igen. Nu sitter jag på tåget mot nya äventyr, Madrid nästa!