Bildbomb från veckan på Solkusten

Såhär såg det ut på torsdagsmorgonen när vi skulle åka till flygplatsen. Härligt härligt. På tåget snöade det utanför. Vi kom fram till Fuengirola på eftermiddagen vid 16 tiden. Då tog vi en runda på stan och min kompis visade mig de stora gatorna. Mot kvällen tog vi en promenad på stranden och kände på vattnet. Helt ok, inte jättevarmt, men absolut badmöjligt! Till kvällsmat åt vi churros doppade i choklad. Första gången jag smakat det, jättegott!  Till frukost åt vi fruktsallad med banan, vindruva, äpple, päron och papaya tillsammans med yoghurt och müsli. Detta blev sedan vad vi åt till både frukost och lunch alla dagarna som följde. Efter frukosten cyklade vi längs strandpromenaden i ett par kilometer tills cykelvägen ersattes av bilväg.  Resten av resan bestod främst av sol och bad. Vi badade nästan varje dag och om vi inte solade på stranden satt vi på terassen och läste i några timmar.  Till kvällsmat hittade alla möjliga spännande saker. Här åt vi den första kvällen. Potatis, tomat, äggplanta, vitlökssås och kyckling, härligt! Annars åt vi bakpotatis, pizza eller indiskt. Vi besökte den sjukt vackra staden Mijas. Så otroligt fint! Dessutom coolt att allt var handikappanpassat! Det är verkligen annorlunda mot Sverige. Mijas är en bergsby och en konstant backe, hela solkusten är faktiskt väldigt bergig. Om man tar hissen upp en bit fick man en otrolig utsikt. Hela Mijas var fyllt av dessa blåa blomkrukor. Jättefint! Det fanns också en tjurfäktningsarena. Men här gick vi verkligen inte! Men utsidan var fin! I Mijas stannade vi till klockan 18. Då dog helt plötsligt hela staden. Alla butiker stängde direkt och folk på torg och gator gick hem. Stor skillnad mot Fuengirola där vi sov!  Dagen efter besökte vi Malaga. Här träffade vi vilda papegojor och såg mängder med palmer. Det fanns visserligen också i Fuengirola, men här hade de ställt upp dem i långa alléer vilket inte fanns hemma. I Malaga shoppade vi också en del. Vi lärde oss direkt vilka gator man ska gå på om man vill hitta shopping. Det finns ett torg och från torget strålar alla shoppinggator ut liksom en stjärna. Lite som vid Triumfbågen i Paris, men tänk er shoppinggator istället för bilvägar.  Sedan hände faktiskt inte så värst mycket. Dagen efter Malaga-dagen begav vi oss hem på ett plan kl 7.30. Redan kl 4.45 var vi uppe och påväg mot flyget, inte okej efter en vecka fylld med lata dagar!