Santorini, Grekland

Jag är nu hemma efter min vecka i Grekland, öppnade tyvärr inte min dator en enda gång trots att jag hade tagit med det. Det kanske är både på gott och ont dock, innebär med andra ord att jag hade en jäkla bra semester och inte tid för att sätta mig framför datorn. Jag tänkte jag skulle dela med mig lite av bilder som jag tagit under resan och givetvis lite matnyttiga tips (rolig vits, hehe ;)). Santorini är en fantastiskt vacker ö, eftersom det är en vulkanö är den väldigt klippig dock. Stränderna är svarta på grund av detta, vilket jag kan tycka är lite häftigt! Söker man massa party eller vita ständer med kristallklart vatten är detta inte ön för dig/er. Söker du däremot en ö med en OTROLIG utsikt, vacker solnedgång, god mat och skön avslappning kan jag definitivt rekommendera den. Även Grekland kommer ikapp när det gäller att servera vegetarisk mat och på nästan alla restauranger erbjuder de vegetariska rätter, ofta flera alternativ! Finns även många restauranger som erbjuder veganskt och finns någon/några som är helt veganska! Vi bodde ca. 5 minuter från öns "huvudstad", Fira. Hotellet som vi bodde på Caldera's Lillium hade en buss som körde ett par tillfälle om dagen både och lämnade och hämtade i staden utan någon kostnad. Hände att vi åkte in både för att äta lunch och sedan tillbaka på kvällen för att avnjuta en god middag. Staden Oía ligger på norra delen av ön och är en fantastiskt vacker liten stad och ofta den du ser på alla vykort från Santorini eller om du googlar det är bilderna oftast tagna där. Denna staden måste man besöka minst en gång! Tack ca. 30 min med taxi och kostade från vårt hotell 30 euro att ta sig dit. Maten vi åt där den kvällen vi åkte dit var dock den godaste raviolin jag ätit i hela mitt liv, och då har jag besökt Italien två gånger. Eftersom Italien ligger så nära så är mycket mat som serveras antingen grekisk eller italiensk. Givetvis finns det en hel del utflykter man kan åka på, eftersom vi bara spenderade en vecka där så bestämde vi oss för att hålla oss till två utflykter, denna semester var trots allt till för att vi skulle slappna av och ta det lugnt, inte flänga runt en massa. Vi valde att åka på sunset cruise med katamaran som tog en till stränder man bara kan nå genom att åka båt, det är för klippigt att ta sig dit annars. Förutom det fick vi snorkla, simma i varma källor vid den aktiva vulkanen som ligger precis utanför Santorini och avnjuta en god middag ombord på båten, med mycket trevlig personal. Dessutom valde vi att ta ett fartyg över till en annan grekisk ö vid namn Ios som just har dessa vita stränder och det kristallklara vattnet där vi spenderade en hel dag med att bara njuta av havsbrisen och bada. Som sagt tog vi det bara väldigt lugnt, njöt av bra väder och god mat, lite bad och vackra vyer. Kan absolut rekommendera denna grekiska pärla!