Vad jag önskar att jag visste innan jag åkte på Vipassana i Ödeshög (tips!)

Det är många som skrivit och varit intresserade av att också åka på Vipassana efter mina inlägg om min vistelse. Har du missat det kan du läsa om den HÄR.Här är några saker, stort och smått, som jag önskar att jag visste innan jag åkte. Detta gäller det nordiska centret i Ödeshög (Östergötland), och gäller kanske inte på alla center runt om i världen.★ Även fast det är sommar så är det kallt! Man går ju upp klockan fyra på morgonen. Det blir däremot varmt i salen så ta med grejer som är enkla att ta på och av. Jag önskar att jag haft en varm halsduk, mössa, sockor och regntäta skor.★ Om du dricker kaffe behöver du inte vänja av dig, för det finns pulverkaffe! Dock inte förrän vid frukost, så 04.30-06.30 måste du klara dig utan kaffe. Jag dricker inte själv, men kan vara bra att veta.★ Socker finns också! Jag är världens sockerråtta och klättrar på väggarna efter måltider, men det finns socker att ha i teet, honung och ibland någon efterrättskaka. Jag trodde inte att det skulle finnas så veckan innan funderade på om jag skulle ta och vänja av mig lite. Det gick såklart åt skogen. ★ Ta med vattenflaska och termos! Vattenflaska hade jag och den kom väl till pass (man blir törstig av att meditera!). Termos hade jag inte men det rekommenderar jag. Då kan man ta med te upp på rummet mmm.★ Om du håller på att försmäkta utan middag, våga säga till. Jag mådde ju superilla på mornarna, så fick en extra banan dag 4. Bestäm dig för att inte vara för stolt. ★ Testa att meditera en längre period (30-60 min) innan och notera var du får ont. Gå sedan till en naprapat och be om råd för att jobba med detta under kursen. För mig var det nacke och skuldror så fick ett gummiband och en liten boll jag använde för att hålla igång blodcirkulationen - så bra!★ Fråga även naprapaten, eller din yogalärare, om tips på hur du kan sitta. Man får sitta precis hur man vill och det finns massa kuddar! Det är inte coolt att ha få kuddar, ta så många du behöver.★ Bara man är i någorlunda god fysisk form kommer man att klara kursen, men det skadar verkligen inte att träna core innan. Det håller nämligen upp hela överkroppen. Jag gjorde det lite grann men kunde definitivt ha gjort det mer! Träna även musklerna mellan skulderbladen så de orkar hålla bak axlarna. Kan visa tips på sådana övningar sen!★ Respektera övergångsperioden. Som vi pratade om i podden avslutas kursen ganska tvärt. Från noll intryck på 10 dagar ska alla plötsligt babbla och låta och höra om din upplevelse. Och väl hemma är det kollektivtrafik och mobilen och hundra andra grejer. Jag var väldigt peppad på att prata och göra saker, men det blev för mycket för mig. Försök att inte planera in någonting på ca två dagar efteråt för att komma tillbaka i din takt och behålla så mycket som möjligt av kursen. Verkligen ett hett tips jag önskar att jag hade vetat och respekterat. ★ Ha inga förväntningar. Tänk inte att din upplevelse kommer vara som min eller någon annans upplevelse. Var lyhörd över vad som sätter igång i din kropp och i ditt sinne. Allas resa är olika.Hör av er om ni har någon mer fundering!PussStinza