inlägg #646 - varning: farliga djur

Okej, jag har alltid vetat att några av världens giftigaste djur finns i Australien. Typ alla världens giftigaste djur. Jag har, hittills, bara varit hyperotroligtmegarädd för att bli uppäten av en haj, eller "white death" som de kallas down under, och har lovat att hålla mig borta från allt vad dykning och surfing heter. Jag klarar inte av att se bilder på hajar, och har sedan jag varit liten fått ångest så fort jag tänker på allt vad hajar innebär. Så läste högt för pappa ur min Australienpocket som jag fick av Peter, och kan inte låta bli att dö en smula. VARFÖR måste de ha så många farliga djur? Räcker det inte att man inte vågar bada med tanke på hajar? Nejdå.   1. Hajar I snitt dör 1 person om året av hajar, vilket ju inte låter så illa. Så länge man inte är den personen. Ibland blir det "hajhysteri", som 93 när två personer dog av hajattacker med fem dagars mellanrum. Inte ens i Sydneys badvatten simmar man säkert; man har årligen hittat hajar bara några meter från land. (tänker inte lägga upp någon bild på vithajar, för jag dör hellre.)   2. Ormar Pick a snake. Att bli biten av en dödsorm, tigerorm eller brunorm är lika illa - det är som att bli överkörd av en 9-tons lastbil. Svartormens bett klassas däremot som en vanlig personbil. Toppen! De håller till lite varstans, och dödsormen är tydligen aggresiv av naturen, vilket betyder att den - som jag alltid övertalat mig att ormar ska vara - inte alls duckar för människor, och inte alls är mer rädd än vad jag själv skulle vara. Nej, den attackerar. Vill man vara säker på att hinna bli biten av en dödlig orm under sin tid i Australien bör man besöka Queensland!   Brunormen, aka lastbil                                             Svartormen aka personbil   3. Spindlar Svarta Änkan har vi ju hört om, men trattminörspindeln är snäppet vassare. Den kan bita igenom såväl kläder som handskar, och kan med sitt gift döda 80 fullvuxna människor. Turligt nog har australiensarna funnit ett motgift, så man är inte helt körd om man hittar en trattminörspindel i skon.   Det är rekommenderat att ta en titt under toalettsitsen innan man uträttar sina behov i Australien. Regniga dagar kryper gärna spindlarna in i hemmen, såväl på landet som i city, och trivs där det är lite mörkt och fuktigt. Tänk när man har fått in den vanan!   Trattminörspindeln   4. Krokodiler Saltvatten- och sötvattenskrokodiler finns det gott av. Vill man bli mellanmål har man drygt 150 000 stycken att välja bland, och fler lär det bli eftersom de är fridlysta (vilket även alla ormar är. What's up with that?). Uppe i Darwin hittar man krokodilernas huvudstad, där människorna har - jag citerar - "lärt sig leva med djuren". Saltvattenskokodilen är känd för att attackera utan att bli provocerad. Hur orättvist är inte det?   Bra att veta är att det ibland lönar sig att kämpa för sitt liv om man är på gång att bli krokodilmiddag. Hundratals människor har överlevt (visserligen med ett ben eller en arm förlorat) genom att peta in fingrar i ögonen på de gröna monsterna. Good to know!   Krokodil   5. Maneter Träffar man på den trevliga kubmaneten när man är ute och simmar längst östkusten är det kört. De har upp till tre meter långa tentakler, och äter upp ens röda blodkroppar som tydligen får en att känna dödsångest. Ja, och sen dör man med ganska höga odds - hjärtat stannar. Den som mött en kubmanet ser ut att ha blivit piskad till döds. Maneten är genomskilnig och håller till på grunt vatten. Att man inte ska försöka slita sig därifrån när maneten slingrar sig runt kroppen (med risk för att bli ännu värre bränd) är ju bara absurt.   Box jellyfish   XOOXnervös Stina