De mest spelade onlinespelen i Sverige och vad som gör dem till folkets favoriter

Onlinespel i Sverige växer lavinartat sedan 15 år tillbaka och fortfarande är det flera av de klassiska stora drakarna som lockar mest. Fortnite, Minecraft, League of Legends, Counter-Strike 2, Roblox och PUBG är per definition de mest spelade spelen 2025."Nykomlingen" som sticker ut i sammanhanget är PUBG.


Det står för Playerunknown’s Battleground och gjorde stor succé innan det ens var helt klart. En halvfärdig version av spelet sålde i drygt 13 miljoner exemplar och det finns noteringar på över två miljoner aktiva spelare samtidigt. Betaversionen bäddade för en sanslös succé. Premissen är enkel och går ut på att en spelare tillsammans med 99 andra hoppar ut från ett flygplan och tar mark på en öde ö. Där finns enbart naturen att ta hjälp av och allt handlar om att överleva. Den som är kvar sist vinner.

Vad beror succéerna på?

Uttrycket "Av spelare för spelare” är välbeprövat inom världen för betting och casino och att PUBG blivit en sådan braksuccé beror just på att spelet är utformat av dedikerade gamers som utvecklat sina färdigheter i årtionden. De har tagit steget från användare till extremt engagerade utvecklare. I spelets tidiga skede har det fått feedback från användarna med förslag om förbättringar – som sedan genomförts omgående. Det säger kanske något om varför spela funnit sådan framgång hos miljontals användare på bara några månader.

Låt oss gå tillbaka till ursprunget

Counter-Strike 2 är en uppgradering av den första versionen: Counter-Strike GO. Grundspelet bygger på tydliga strategier och tävlingsmoment som lockar både nybörjare och proffs. Många hävdar att det är världens mest populära ”skjutspel” och har varit med sedan tidigt 2000-tal. 

CS2 bygger på teamwork och att medlemmarna i ett lag verkligen kommunicerar med varandra. Modellen har utvecklats till att bli ett av de största spelen inom e-sporten som i sin tur växt till en extremt stor rörelse över hela världen - och där de nordiska länderna ligger i framkant. I spelet har användarna även möjligheter att köpa prime-medlemskap på en marknadsplats för att kunna ta del av fler detaljer i spelet. Omsättningen i dess e-butiker har växt enormt på kort tid. Spelarna kan nämligen för ekonomiska medel ta genvägar till en högre ranking och möjligheten att spela på särskilda servrar.

För de tidigare användarna är det lätt att ta steget från originalspelet till den mer uppsminkade CS2-versionen. I april 2025 var 1 862 531 användare inne samtidigt – ett nytt rekord som förmodas slås flera gånger om under året. 

En anledning till att SC2 är mycket populärare än sin föregångare är den kraftigt förbättrade grafiken. En Source 2-motor gör det möjligt att få en ljusare och betydligt skarpare bild i alla detaljer och även ljudet låter betydligt bättre.

Nutidens absoluta vinnare

Fortnite är tveklöst en av de största, kallat de stora jättarna, som varit med på så gott som hela den moderna utvecklingsresan av onlinespel sedan 2018. Spelet bygger på tre olika lägen. Det första heter ”Save the world” och går ut på att jorden drabbats av den katastrofal storm som slagit ut i princip hela mänskligheten. Kvar finns zombiemonster av aggressiv natur som det gäller att försvara sig mot. Man tävlar i lag om fyra personer och skapar snabbt en gemenskap. För vad kan förena fyra främlingar (eller vänner) mer än en intensiv kamp mot zombies i en dystopisk och raserad värld? Läge två heter Battle Royale och kan ha uppemot 100 personer där alla slåss mot alla.

På en öde ö landar 100 individer efter att ha hoppat ut från ett plan och det gäller att vara på tårna direkt i inledningen, för det gäller att samla på sig utrustning, mat och annat för att stå sig stark i slaget.

Fortnite Creative heter läge tre i spelet. Där kan användarna till stor del skapa sina egna världar och regler. Man kan exempelvis skapa sin egen ö och sätta upp vilka regler som ska gälla på den – och vilka som får beträda den.

Fortnites storhet bygger i grund och botten på en stor tillgänglighet. Det krävs inga dyra datorer eller pengar för medlemskap. Ofta hittar väldigt unga, barn i tioårsåldern eller yngre, varandra när de måste samarbeta i spelet för att ta sig framåt. För de som verkligen tar sin Fortnite på allvar går det att uppgradera sig med hjälp av ekonomiska medel. Inte minst mikrobetalningar för små digitala föremål har blivit väldigt populära efterhand och även skapat en helt ny marknad.

Minecraft är en svenskutvecklad produkt som länge var världens populäraste spel. Markus ”Notch” Persson grundade spelet och blev miljardär på köpet, men det fanns gott om svenska utvecklare som var med och gjorde spelet till vad det blev och är. Över 300 miljoner exemplar har sålts över hela världen och merch i miljoner, allt från kepsar till inspirerande bakverk och andra roliga och otroliga skapelser.

Spelet har väldigt låg tröskel för att lära sig det och det sägs av många vara den viktigaste anledningen till varför Minecraft fått ett sådant enormt stort underlag av spelare. Gemenskapen beskrivs som speciellt i Minecraft-samhället, där fler är inställda på att hjälpa varandra och dela sina erfarenheter.

Vad gör dessa spel så populära?

Varför är det så populärt? Vissa beskriver Minecraft som en digital variant av lego architecture. Det handlar om att bygga upp en egen värld. Lego på skärm - som unga barn och föräldrar kan spela tillsammans.

League of Legends har snabbt blivit ett av de största spelen i e-sportvärlden och som det blivit en enorm kommers kring.

Spelet bygger på en strategi där fem spelare i ett lag, alla med varsin hjälte, ska förstöra sin motståndares bas. Spelet toppar de flesta listor där de populäraste PC-spelet rankas och de som spelar aktivt lägger ner väldigt många timmar i månaden. Det har funnits vissa månader där uppemot 200 miljoner användare registrerats som aktiva i spelet och dess systerspel. Inte minst under pandemin upplevde League of Legends ett rejält uppsving och allt talar för att de kommer att leda en stor del av utvecklingen inom genren de närmsta åren.

Samtidigt är frågan: vilket är nästa stora spel att slå sig in på marknaden - som hela tiden växer och numera är en global gigantisk spelplats för alla människor i alla åldrar (som har en uppkoppling). Kraven blir hela tiden större på såväl de grafiska lösningarna som den ljudmässiga och med AI som stöttepelare i utvecklingsarbetet kommer framtidens onlinespel att erbjuda spel som tilltalar alla sinnen och som skapar ännu starkare avtryck i gamingvärlden. E-sportens gigantiska utveckling de senaste tio åren är ett exempel på det.

stats