Recension: HUNGER

Titel: Hunger Författare: Michael Grant Serie: Gone. Detta är andra boken i serien. Första boken heter Övergivna. Sidor: 446 Utgivningsår: 2009 (2010 på svenska)   HAR DU INTE LÄST FÖRSTA BOKEN, ÖVERGIVNA, SÅ BÖR DU INTE LÄSA DENNA RECENSION.   "Tre månader har gått sedan alla över femton försvann i det som nu kallas zonen. Nu är maten slut sedan flera veckor tillbaka.Alla svälter, men ingen har någon lösning. Och för varje dag som går utvecklar allt fler barn övernaturliga krafter som skiljer dem från dem som inte har sådana krafter.Spänningarna ökar och kaos hotar staden. Det är de vanliga barnen mot mutanterna. Och varje individ måste kämpa för sin egen överlevnad. Även de goda blir onda.Men ett ännu större hot tornar upp sig. Mörkret, en osannolik varelse som levt djupt begravd i bergen, börjar locka till sig några av invånarna i zonen - och manipulera dem.Mörkret har vaknat. Och är hungrigt ..."   Hunger alltså. Det första jag vill säga är att den var bättre än första boken. Man fick lära känna karaktärerna lite mer och jag tyckte mer om dem nu. Jag vet inte vad som hände med översättningen, för att i första boken var översättningen nästan katastrofal, men i Hunger så var det mycket, mycket bättre. Bättre dialoger och bättre flyt. Hunger var mer brutal, vilket höjde spännings-faktorn rejält. På minussidan då, så var den kanske lite rörig. Men så länge man är konsentrerad så fattar man vad som händer. Sen så tycker jag att väldigt många av barnen i Zonen är lite för...smarta...än normalt. Jag syftar mest på Astrid, data-Jack och den där Albert. Det är mycket svårt att relatera till dem, eller till någon över huvud taget. Fast intressant och spännande och en bra idé är det ändå. Och jag gillar't. :)   Första meningen: "Sam Temple låg på brädan."