Recension: RÖD SKYMNING

Titel: Röd skymning Författare: Fredrik Lindblom Serie: Ja, en uppföljare kommer! Men namnet är inte tillkännagivet. Sidor: 457 Utgivningsår: 2010 Bokförlag: Acentoria   "En natt förändras allt för Theresa. Hennes liv slås i spillror när byn hon bor i eldhärjas av fientliga krigare. I den mörkaste av stunder öppnar hovet sina slutna portar och släpper in henne och flera andra barn i värmen och ljuset. Men Theresa är inte som de andra barnen. Hon vinner en särskild plats i hjärtat hos den rättframme generalen Premanos, som låter henne gå soldatens väg - en väg kantad av utmaningar och möten med färgstarka män och kvinnor."   Röd skymning är en väldigt speciell bok. Det är fantasy, fast utan monster och magi. Jag blev helt uppslukad av att läsa om Theresa och den här världen som hon lever i, och alla karaktärer som gick rakt in i hjärtat på mig. Boken är så välskriven, och Fredrik använder ett väldigt fint "fantasy-språk", lite sådär gammaldags, vilket gjorde hela känslan och läsupplevelsen så mycket härligare. Visst fanns det några kapitel där i mitten då jag kände att det blev tråkigt och lite utdraget och ointressant, men det är jag nästan villig att bortse från eftersom att jag satt med hakan ner i golvet mest hela tiden under de sista 200 sidorna. SÅ spännande blev det! Theresa är en otroligt fascinerande karaktär, inte lik någon annan jag har läst om. Något av det viktigase en bok behöver och ska ha är karaktärer som utvecklas. Och att följa Theresa från början av boken och till sista sidan och se hur hon utvecklas var bortom alla mina förväntningar och helt fantastiskt. Jag hade inte den blekaste aning om att boken skulle ta en sådan vändning. Perfekt i mina ögon! De vackra illustrationerna var ju pricken över i. Fantastiska! Så, har du inte läst Röd skymning så ber jag dig att göra det så snart som möjligt! Jag är väldigt glad över att ha fått läsa den här boken, och jag tackar Fredrik Lindblom som skickade iväg den till mig. Tack tack tack! Jag älskade den.   Första meningen: "Bortom horisonten steg en mörk och kraftig rök mot skyn."