Albanien dag 2

Nu kör vi recap av junis otroliga resa: Albanien dag 2!  Först ut är såklart frukost! Layouten här matchade rumsdörren, fint med turkos  Varje morgon serverades handstora croissanter som var GODA Denna dag skulle vi på utflykt. Bestämde att varannan dag skulle vara utflyktsdag och varannan vilodag. Detta var vår första åka-iväg-dag och målet var huvudstaden Tirana. Tog oss dit med buss. Tyckte det var gulligt att varje busstation hade såna här små kylar där man kunde köpa läsk och lättöl  När vi tog bussen till Tirana trodde vi att vi skulle hamna i  huvudstaden, typ utanför ett stort varuhus som är lätt att hitta tillbaka till. Så var det INTE. Vi hamnade på en stor asfalterad parkering, en slags knytpunkt för alla långdistansbussar. För att komma in till själva huvudstaden behövde vi åka lokalbuss och för att åka lokalbuss behöver man ju hitta till stationen för lokalbussar … Herregud, ja. Vi frågade nog minst tre personer om hur man hittade till lokalbussens station och TILL SLUT hamnade vi under en liten röd parasoll på en liten trottoarkant halvt mitt i en jättestor rondell och därifrån gick bussen. När vi väl lyckats komma in på bussen och betalat våra 4 leke till chauffören slog insikten oss: HUR FAN SKA VI LYCKAS KOMMA TILLBAKA TILL KNYTPUNKTEN IGEN?!?!? Ett senare problem absolut  Vi hade inte riktigt kollat upp vad vi skulle göra under dagen för vi tänkte att allt bara skulle lösa sig … som det gör … när man har 4G och inte svettas sönder … Såå vi gick mest runt på måfå och kollade på hus. Är så GLAD över offlineappen Maps.me för den RÄDDADE oss varenda gång. Förstår inte riktigt HUR den fungerar man man kan i alla fall ladda ner kartan över ett visst land och sedan kan man navigera med den i offlinemode. Vi kunde ta ut vägval och sätta ut olika pins på platser vi ville gå till. Appen hjälpte oss hitta rätt och den följde också med oss i varenda steg vi tog så när vi skulle någonstans kunde vi alltid visa skärmen för lokalbefolkning och så fick de, utifrån den, hjälpa oss hitta rätt. Bästa bästa bästa appen som också hjälpte Helena och mig att överleva Asien 2017  En sak vi gjorde var att gå i matbutiker. Alfred hade glömt sin deo hemma och behövde köpa en ny. Stod länge och botaniserade bland olika märken  Vi drack också kaffe och åt glass Eftersom inte valt lunchställe innan vi försvann från wifi hade vi gått runt planlöst länge för att hitta mat och det var kanske inte dagens bästa beslut. När vi väl damp ner på ett lokalställe var vi så trötta och hungriga att vi knappt visste in eller ut. Menyn var på albanska så vi hade INGEN ANING om vad vi beställde. Men en timme och sådär trettio kronor senare var vi mätta och piggare igen. Tog såklart inte någon bild på spektaklet efter som ja, jag var uttömd på energi. Efter lunch stod museibesök på agendan men tog inte någon bild där heller eftersom jag inte förstod så mycket av någonting. De hade inte hunnit lägga till information på engelska så vi båda kände att vi var för dåligt pålästa för att vara där. det här kaffestoppet fick bli det sista vi gjorde innan vi lokaliserade oss till en lokalbusstation för att ta oss tillbaka till knytpunkten  Här var energin LÅG i väntan på busen och mina ben skrek av utmattning och vätskefyllnad  Energin gick inte direkt upp när vi väl kommit på bussen heller :-))) Meeen tillbaka i Dürres väntade havsbad mmmm snart där  Ombytta och klara! Dags för avsvalkning! Nää men det var så bra. Bästa som hänt på hela dagen. Mådde FANTASTISKT efteråt. Var tvungen att bada två gånger för att verkligen få njuta av att bli svalkad  Efteråt: torka sig och gå hem  Föööör att ta ett litet glas på balkongen. Fortfarande iklädd badkläder ofc SKÅL  Efter dusch och ombyte gick vi tillbaka till stranden för att käka middag  Utsikten var det inget fel på, om man säger så Vi hade bestämt oss för att gå på findejt så vi hamnade på taket på en "finare" restaurang. Jag hade linneklänning och roliga örhängen och kände mig FIN  Jag käkade fisk och grönsaker och till efterrätt åt jag glass mmmm. Förundrades återigen över hur billigt allting var där. Älskar att testa mat som är god och billig hehe  Det mörknade medan vi satt och åt och plötsligt syntes ljusslingorna massor. Så himla fint i sin enkelhet  Skål för dag 2 i Albanien. Aj love jo baby