Tillbaka till rutiner och träning under graviditet

Efter närmare en vecka av hotellfrukostar som gått i tomma-kalorier-spåret var det väldigt välbehövligt att starta morgonen med en mer fiberrikare frukost. Pannkakor med Nutella byttes ut mot havregrynsgröt, stekt banan och valnötter toppat med sirap. Det har ju inte direkt varit lätt att arbeta in någon form av rutin när måendet varje timme har känts som roulette. Nu börjar jag däremot få kläm på det igen och under det senaste har det serverats mycket bananpannkakor med keso och kvarg med hjortronsylt och granola. Även träningen går bättre nu, kanske har 80% bra pass och 20% där jag näst intill vänder i omklädningsrummet. Snittar nog runt 5 pass per vecka vilket är ungefär vad jag tränade innan jag blev gravid, däremot har ju intensiteten minskat. Bränner ju inte av 15 km löpning följt av ett tungt benpass direkt som kändes mer eller mindre standard för några månader sedan. Nu är jag helnöjd om jag lyckas lunka mig igenom 5 km på löpbandet följt av 2-3 övningar där fokus är att upprätthålla muskelstyrkan. Det enda jag inte har tränat under dessa månader är mage för jag har bara läst skräckexempel på hur magmusklerna beter sig i samband med att magen växer. Det är kanske nu jag borde casha in PT-timmarna som ligger loggade på mitt gymkort för att få hjälp med nya övningar och hur jag ska tänka kring min träning. Just nu gör jag det som känns bäst och än så länge har jag ju klarat mig ifrån krämpor som foglossning och ont i ryggen. Vikten av bra dojor kommer ju definitivt bli prio den här vintern och våren då jag snittade strax över 10 000 steg per dag under 2021. Och då är ju inte ens rundorna på löpbandet loggade utan bara det jag rör mig på jobbet under dagen. Har reppat Asics så länge jag kan minnas men tänkte faktiskt ge Hoka en ärlig chans för omväxlingens skull.