Det gäller att avsluta på topp

Och så blev det första augusti, även känt som avresedag för mig. Den här tiden har gått så himla fort samtidigt som jag har gjort så otroligt mycket. Den här bloggen blev i te alls lika uppdaterad som jag tänkt, har varit alltför upptagen hehe.Vi åkte ut en tidig morgon för survey, men efter 30 min blev vi tvungna att avbryta. Jag har ändå arbetat upp en bra balans och kan stå stadigt i båten med kikaren, men den här gången kunde jag knappt stå upprätt pga vågor. Vi åkte tillbaka, chilla de ett bra tag och fick den åka på vår sista whale watching med Corsara. Dock bara jag och Marco, Andrea fick en ledig dag eftersom hon ska stanna en månad till. Jag var on fire med kikaren och intalade mig själv att jag SKA se något. Mantrat fortsatte i 20 min, sen såg jag ett splash, två splash, ÅH en fena, där är en till!! Nämen man tackar ja, Linnsan hittade delfiner! Mina favoriter, striped dolphin!! Det var en av tre grupper vi såg den dagen, varav en bestod av ca 70 individer!! Vi såg även 2 sköldpaddor (Caretta caretta) så det var en bra dag.Den kvällen hade vi vår presentation, som vi jobbat på rätt länge. Jag valde att prata om hur mikroplast påverkar valar, eftersom jag har ett stort intresse för just påverkan av mikroplast. Det var tänkt som en minikonferans, så kort och koncist. Efteråt gav de oss feedback och hur vi kunde förbättra både innehållet och presentationen, väldigt lärorikt för framtiden.Dagen därpå var det dags för en eftermiddags survey. Vår sista chans att se något. Det är varmt, svettigt och ings djur. Förrän Linnsan, on fire igen, ser ett splash och tror det är tonfisk eller svördfisk som vi sett hoppa flera gånger. Men sen kommer ett till splash, och sen ett till vid sidan om och plötsligt är de 5 samtidigt. Davide bekräftar att det är delfiner. JAAAAA, så glada vi blev. Och vet ni, det var striped dolphin. Många, åtminstone 50. Striped dolphin är supersociala och aktiva, vill gärna vara nära båtar. Och vår båt är ju typ på ytnivå. Det som följde fick mig att känna mig lyckligare än någonsin nästan. Jag blev ansvarig för att filma med gopro och hade position långt fram i båten. Delfinerna simmade mot båten, jag startade kameran och satte ner handen (och kameran) under ytan. Och dessa magiska, fantastiska, vackra djur simmade framför vår båt, alltså inte långt ifrån mig där jag låg lutad över relingen. Om och om igen kom de, de var så nära att jag kunde se in i deras ögon. Alltså vi pratar mindre än 50 cm ifrån mig. En delfin hade sin stjärtfena kanske 10 cm ifrån mig, jag had ekunna röra den ifall jag ville. De hoppade runt omkring oss, lekte och var sociala. Hela jag var ett enda stort leende och kunde inte sluta skratta av lycka. Jag var i fullkomlig extas av detta magiska möte. Jag säger inte att jag kommer överge mina koraller men wow, delfiner alltså!!Vi körde hemåt efter en underbar sighting I solnedgången och därefter hade vi middag ute på restaurang. Vi åt så mycket pasta att vi nästan såg gravida ut allihopa!Dagen därpå hade vi vår sista office day och jag lyckades identifiera några fler individer i den sightingen jag höll på med. Det jag inte hann med att slutföra kommer Davide att göra.Min och Marcos sista dag hade vi ledigt, så vi körde upp till några färskvatten pooler uppe i bergen, liknande det ställe vi var på för ett tag sen. Det här stället hade dock endast en stor pool men nästan grönlikande vatten (ser mer grönt, nästan algigt ut på bilderna). Otroligt fint och skönt! På eftermiddagen blev det städning, packning och så småningom middag på en pizzeria (vi måste avsluta på topp ju!).Och nu sitter jag på tåget påväg mot Nice, där mamma och Frida ska hämta upp mig. Det blir en veckas semester på franska rivieran innan hemgång till Sverige.För att sammanfatta den här resan och praktiken så är jag så himla väldigt nöjd. Projektet var verkligen bra upplagt och kul att jobba för, hela gänget var fantastiskt och jag är så glad att jag kommer så bra överens med främst Marco men även Andrea. Självklart har jag fått ett större intresse för valar och delfiner, men i min framtid ser jag fortfarande koraller. Men den här erfarenheten har varit både lärorik, underbar och otroligt rolig så jag är som sagt väldigt nöjd. Tack till er som läst ich kommenterat, uppskattar det som vanligt otroligt mycket. Nu tar jag semester, så puss och kram till er, tills vi hörs eller ses igen! ❤️ Striped dolphin  Hela gänget från vänster: elena, patrizia, jag, Andrea, Marco, Francescas pojkvän, Francesca, Davide.  Färska aprikoser har blivit min nya go to  Utsikt från tåget mot Frankrike