Mitt mellan två världsdelar

Long time no see men här är jag igen, tillbaka på resande fot. Den här gången är väst bytt mot öst och istället för solo har jag sällskap med mig i form av Linnea. Det handlar om tågluff såklart. Planen är att under 7 veckor beta av så mycket som möjligt av östra Europa. Rutten är delvis bestämd så häng med vetja så får vi se hur det slutar.  För att maximera tiden och hinna med så mycket som möjligt började vi med att flyga till Istanbul för att starta vår tågluff nere på kontinenten. Jag hade höga förhoppningar på Istanbul och inte blev jag besviken - vilken stad. Skulle rekommendera samtliga att ta sig dit på en weekend. Vi tar det från början. Flygresan gick smidigt trots omständigheterna med långa köer på Arlanda. Det stora kruxet var istället transporten från flygplatsen i Istanbul in till centrum. Inte det lättaste vill jag lova. Som tur är fick vi assistans från två killar vi träffade på flygplatsen. Utan dem hade de blivit svårt faktiskt. Istanbul är uppdelat med en del av staden på den asiatiska världsdelen och en del på den europeiska (häftigt va?!). Vi landade på den asiatiska och det tog oss 2 timmar till den gamla delen av den europeiska sidan. Stor stad med andra ord. Vi kom fram sent och var rätt slitna men hostelet var toppen och personalen kanon. Drömhäng på takterrass för att få en helhetsbild av de mäktiga moskéerna. Vi spenderade 3 dagar i Istanbul. Det blev självklart mycket sightseeing. Många moskéer har setts och flertalet bazaarer har vi kämpat oss igenom.  Första dagen såg vi de mest typiska turistmålen - Hagia Sophia, Blå moskén, Grand Bazar, kryddmarknaden och ännu lite fler moskéer. Lite trixigt med rätt klädsel i moskéerna så där man inte fick låna kläder kunde vi inte gå in. Bazaarerna var en upplevelse i sig och det krävdes lite vilja för att ta sig igenom där utan att bli stannad, samt en portion otrevlighet. Sedan insåg vi att det istället är bra att stanna för då får man gratis smakprov på mängder med grejer och det, det är ju otroligt strategiskt när man lever med en budget. Dag 2 åkte vi över till den modernare europeiska delen. Istanbul-kortet som killarna fixade till oss på flygplatsen kom väl till pass. Vi tog tram dit och gick tillbaka. Det var en stor shoppinggata så vi passade på att kika i lite affärer. Sedan var planen att gå via kryddmarknaden till hostelet men att hitta rätt på en bazaar är inte lätt så helt plötsligt var vi på Grand Bazaar igen. Skumt tänkte vi man nöjda samtidigt för då kunde vi slå till på samma lunch som dagen innan - ett trevligt gatukök med mycket locals där man för 30kr fick en riktigt god kebablunch. På kvällen blev det middag med vår tyska roomie från hostelet och vi prickade in ett besök i Hagia Sophia mitt under bönen. Väldigt intressant att få ha sett. Mäktig stämning i moskén minst sagt! Sista dagen fick vi checka in på nytt hostel. Inte fy skam det inte eftersom det fanns en takterrass där det blev en del häng. Jag fick till en härligt löptur längs vattnet i morgonljuset. Väldigt trevligt! Sedan var dagens stora mål att åka färja. Gick sådär och vi åkte åt helt fel hål men efter lite övning i kollektivtrafikens kaos kunde vi hitta en färja åt rätt håll. Sedan hängde vi i två stadsdelar lite länge ut som heter Fener vilket är den grekiska delen av Istanbul och Balat som ligger bredvid. Otroligt charmiga områden med billiga mat, färgglada hus, hippa caféer och lite lugnare med folk. Jag gillade det starkt.  Istanbul får 10/10 och jag är helnöjd med vistelsen där. Kulturen, folkvimlet, de vackra byggnaderna och alla härliga dofter. Succé. Nästa stopp: Sofia via nattåg Dagarnas lärdomar: 1. otrevlighet är ett vinnande koncept när man ska igenom en bazaar 2. Dubbelkolla alltid vart du ska innan du åker, syns inte stället på kartan finns det antagligen inte där heller (viktigt) 3. OBOY vad jag har saknat att resa!! ÄNTLIGEN!!!