ÅRET 2021 OCH TRENDSPANING

2021 var året då vi lanserade vårt eget hudvårdsmärke STAYWell.Ett märke som utan överdrift varit planerad i säkerligen 5 år. För när börjar man egentligen processen att skapa ett eget brand? Man funderar och tänker och sen börjar själva producerandet och verkställandet och alla val som man måste ta sig igenom för att sen kalla sig REDO!. Vi utgick från vad våra kunder efterfrågade och det var både tydligt och ganska enhälligt!  Det som efterfrågades var ett hög kvalitativt och  kostnadseffektivt-märke med ingredienser såsom; o Retinol o Vitamin C o Hyaluronsyrao Collagen (gärna veganskt) o Tea tree o Komposterbara och ekologiska produkter o Så många miljövänliga asketer som möjligt o Gärna hand och fotmasker Detta har vi nu försökt baka in så mycket det går i STAYWell.Vi lanserade under hösten hela fyra linjer; Vegansk Collagen, Vitamin C, Hyaluronsyra och Tea Tree. Vi använder ett veganskt collagen som heter Netto gum och som ofta går under beteckningen naturligt retinol. Vi lanserar våra produkter hos Apotekskedjorna i Sverige och många andra skönhetsdestinationer. Det är en sådan enorm tacksamhet att få deras förtroende! Våra sheet mask ́s är helt komposterbara och kan med fördel läggas i komposten när du använt dem och de skall vara nerbrutna inom 90 dagar! Vi är en liten spelare på stora hudvårdshimlen men det går att skapa förändring även för oss! Det är ett viktigt steg i rätt riktning! EU har beslutat att förbjuda cirka 200 PFAS-ämnen från och med februari 2023. Det är med stor dos stolthet vi inleder 2022 med att lansera bubbelmasker helt utan detta i STAYWell. Detta, bubbelmasker utan PFAS, finns idag knappt på marknaden så det känns extra kul att vi nu kan presentera dessa! Vi kommer erbjuda dem för 39 SEK mot konsument och @bonnybonny.se kommer att lansera dem inom kort. YEY!  Detta är en viktig innovation inom K-beauty men också inom skönhetsbranschen generellt. Det är så viktigt att få bort PFAS från marknaden. För alla som ej har exakt koll på vad PFAS  är så kommer här en kort summering:  PFAS är en form av miljögift som inte bryts ner i naturen och kan inte heller renas bort i våra reningsverk. Trots det så används detta i en en mängd produkter såsom kläder och kosmetika. Den största boven enligt till de stora utsläppen menar Naturskyddsföreningen är från skönhetsprodukter! Det känns ju sådär och något vi alla måste göra något åt!  TRENDSPANING 2022 Hudvård är stor del av skönhetsbranschens globala expansion och är det någonstans vi kommer se innovationer så är det i detta segment 2022, det är jag helt övertygad om! Se min top-5 lista nedan på heta spaningar inför det kommande året!  Spaning 1- GODA BAKTERIER & PROBIOTIKACOVID-pandemin har gjort mycket med oss. En sak som den bidragit med är att många av oss har blivit mer fokuserade på att förbättra vår hudhälsa och göra det hemma i badrummet kontra salonger. Mer fokus på produkter för att minimera åldringsaspekter som rynkor (särskilt eftersom vi bättre förstår vad hudvård kan åstadkomma, kontra professionella justeringar). Vi har blivit extra känsliga efter ett år av maskbärande, pandemi stress och även oro för exponering av föroreningar. Efter en snabb titt i Google Trends så har "mikrobiom hudvård" vuxit med över 5 000 procent under de senaste 12 månaderna, tillsammans med en ökning av hudvård med pre- och probiotiska tillsatser. Probiotika är avsedd att återbalansera och stärka vår hud. Så första spaningen inför 2022 handlar just om att addera goda bakterier, probiotika, till din hudvård. Spaning 2- MILJÖ & HÅLLBART AGERANDE2022 kommer vara ett år med stort fokus på hållbarhet. PFAS är såklart en central del för många producenter att eliminera detta men även andra delar som att minska frakter via flyg och ersätta med båt. Paketering och innehåll behöver gå hand i hand. Vi som jobbar med skönhetsprodukter och även engångsprodukter måste ta ett extra ansvar här. Detta jackar också in i förgående trenden med probiotika. Produkter med detta har oftast en längre hållbarhet som kommer att tilltala de hållbart sinnade.Ett modeord inom skönhet att känna till 2022 är "ren kemi". Vad är då det, jo det handlar om att man som konsument vill se en effekt av hudvården samtidigt som man tar hänsyn till deras påverkan på miljön. Bra för huden och bra för miljön helt enkelt! Spaning 3- HELLO BOYS, NU ÄR DET DAGS FÖR MANLIG HUDVÅRD!Äntligen tar manlig hudvård steg på hudvårdskartan! Skönhet och grooming som marknadsförs för män är på uppgång och är en sektor som förväntas generera en global försäljning på 81,2 miljarder dollar fram till 2024. Man skulle kunna se det som en explosion på hudvårdskartan. Detta beror delvis på nedstängningarna under året som varit vilket gjort att även män experimenterade med produkter bekvämt hemma. Men jag tror att det också på en mer gradvis utveckling av normerna kring hur det maskulinitet definieras då det diskuteras mycket kring detta under 2021. Sedan så finns det ett generellt intresse för skönhetsvård som såklart påverkat män och kvinnor. Välkommet är det i alla fall! Spaning 4 - DIVERSIFIERAD FÄRG PÅ MAKE-UPDiversifierade hudvårdstoner! Det har skett en betydande ökning av skönhetsmärken som lanserats av färgade i år. Så extremt välkommet! Det kan ej fortsätta att det endast finns Foundations i få nyanser. Förhoppningsvis ser vi mer av detta 2022. Spaning 5 - SKÖNHETSTECHNaturligtvis är teknik inbäddad även när det kommer till skönhet. Det kallas "tech-celeration". Här handlar det om personifiering av formler och tjänster. Vi har lärt oss att arbeta hemifrån och även till fullo upptäcka e-handelns magiska värd och såklart påverkar det hur vi vill ha köpupplevelsen. Tänk mer utvecklade före och efter plattformar, personlig hormonrelaterad hudvårdsrådgivning, genetiska tester som berättar vad du passar med, läppfärgsskapare som visar exakt hur läppstift ser ut på dig! Ja, olika tekniska och innovativa lösningar helt enkelt. Detta var några spaningar för 2022!  KRAM Linn Weilar