dagens gravid träning....

Hej hörreni!Är det bra med er? Från och med idag är jag hemma på graviditetspenning utifrån risk för hot & våld i arbetet. Så man kan väl säga att nu går jag här och bara inväntar knodden, som beräknas komma om 65 dagar om han är punktlig vill säga ;)Men jag kände det innan jag gick hem att jag inte bara vill gå och dra, slappa och vila. Alla säger att jag borde vila, såklart att jag ska passa på nu innan knodden kommer. Men jag vet hur jag blir om jag bara vilar. Jag behöver ändå någon form av rutin, hålla igång lite och vila aktivt. Jag tänker att det är en skillnad på att vila och att bli förslappad. Så jag har för avsikt att försöka göra något fysiskt med min kropp varje dag, måndag - fredag. Om det så är en liten promenad, dans, ett träningspass eller yoga, det får helt enkelt bli vad kroppen tillåter. När jag blev gravid hade jag som målsättning att vara fortsatt aktiv under graviditeten fram till förlossningen. Precis i början gick det sådär då jag mådde illa mest hela tiden. Men försökte ändå att hålla igång med promenader. När illamåendet väl gav med sig, återupptog jag cyklingen, simningen och försökte springa lite intervaller ibland. Springa intervaller lade jag ner ganska fort då det kändes för stötigt. Cyklingen och simningen höll jag i till slutet av oktober ungefär. Sedan blev det för kallt för cyklingen och rädd att köra omkull i halkan (det hade man ju inte brytt sig om i vanliga fall, men nu är det ju någon mer med färden) Simningen var det som jag ändå tyckte om bäst. Lagom motstånd och skonsamt för kroppen. Men så stängdes ju simhallarna ned och nu de senaste 10 veckorna ungefär har jag inte fått in fysisk aktivitet lika regelbundet. Jag har fortsatt tagit promenader under dessa 10 veckor, försökt att gå till/från jobbet ibland eller att ge mig ut ett varv hemma på helgen. Men då det oftast blir ett obekvämt tryck nedåt när jag promenerar, är det inget jag har gjort regelbundet tyvärr.Så nu när jag är hemma och går och väntar på knodden, har jag all tid i världen till att återuppta någon rutin på att på något sätt fysiskt aktivera mig. Jag har sökt på youtube, men det finns förvånansvärt få hela träningspass som är riktade mot gravida. Istället har jag fått plocka lite här och lite där och satt ihop egna små pass. Bland annat lite smått och gott från nyhetsmorgon. Av någon anledningen går det inte att lägga upp filmerna i mitt inlägg, som man har haft möjlighet till att göra förr. Så istället kommer det fyra olika länkar på raken där jag hämtat lite inspiration för att plocka ihop lite egna pass. https://www.youtube.com/watch?... https://www.youtube.com/watch?...https://www.youtube.com/watch?v=6lw-kw7I0fohttps://www.youtube.com/watch?... Det jag saknar mest under min graviditet vad gäller träning, är att få den här riktigt pulshöjande träningen där man riktigt får igång flåset. Så varianten på burpee som visades i sista videon ovanför, den testade jag imorse och tror att den kommer att bli en favorit. Den blev man flåsig av, utan att den var obehaglig på något vis. Så det var roligt att hitta den! Sen spanade jag in hemma gympa med Fia på svt1 imorse vid kl. 9:10. Tänker att jag kommer försöka att följa hennes träningspass ibland med. Hon anpassade sina övningar så att man kan välja svårighetsgrad, så alla kan ju hänga på hennes träning. Mm, det ska bli spännande!Att träna under sin graviditet hjälper ju dels under själva graviditeten, dels för det psykiska måendet men även för hur man mår i kroppen. Om man tränar under graviditeten underlättar det under förlossningen och i återhämtningen efteråt. Jag har de senaste veckorna blivit trött i svanken, vi får väl se om det blir någon förändring på den fronten nu efter att jag inför lite nya rutiner.  En övrig liten rolig detalj, är att den tröja som jag kom i och kunde ha på mig under träningen, råkade vara min tröja som jag fick efter att jag cyklade Vätternrundan. Drömmen om att genomföra Vätternrundan igen finns, men den känns lite främmande just nu. Jag hoppas att jag kommer vara en fortsatt aktiv person som mamma, att jag inte bara blir mamma, utan att jag fortsatt kommer ihåg även mina egna drömmar och att jag fortsätter med saker för min egen skull. Knodden kommer vända hela vår värld upp och ner på ett positivt och spännande vis, men att bli mamma betyder ju inte att mina egna personliga mål och intressen och behöver försvinna. Jag förstår att tiden som man har kommer fördelas annorlunda framöver, såklart. Men jag tänker att det ena inte behöver utesluta det andra. Jag följer en person på instagram. Hon blev mamma för snart ett år sedan, är utbildad läkare och arbetar som det när hon inte är föräldraledig. Utöver detta tävlar hon i triathlon på elit nivå. Hon får liksom ihop livspusslet, mamma, arbete och egna drömmar. Det är så inspirerande för mig att se och det är något sådant jag vill eftersträva. Jag tänker att det inte bara gynnar mig, jag tror det faktiskt gynnar knodden också på ett eller annat sätt. Men ja, vi börjar såhär, fysisk aktivitet i någon form måndag - fredag fram tills förlossningen. Sen får vi ta det därifrån. Nu ska jag sitta med fötterna i högläge resten av kvällen. Förutom träning, tog jag en liten kortis promenad idag för att få njuta av snöfallet för en stund och har tvättat undan ett berg idag. Så jag har nog gått ut lite hårt såhär första dagen. Som vanligt, svårt att hitta balansen och komma ihåg att jag inte kan hålla riktigt samma tempo som innan jag blev gravid. Men vem vet, till sist kanske polletten trillar ner, jag har ju 9 veckor på mig att få denna insikt ;) Ta hand om er!