PARIS 2019

Hej hej hej hej hemskt mycket HEJ! God fortsättning och GOTT NYTT ÅR. Jag vet har varit sämst på att blogga men nu är jag tillbaks som jag alltid säger haha. Kul att många utav er har saknat mig. Så fint! Saknar er och bloggen med. Hur mår ni alla? Jag själv mår bra men är dock lite stressad över flytten till Barcelona. Vilka dagar det har varit. Håller alla tummar för att det går som det ska nu.  Jag var ju till Paris sist vi hördes och har totalt glömt bort och uppdatera er om resan. Tänkte att jag gör det nu. Så njut älsklingar!  Jag var lite osäker på vart jag skulle boka hotell.  Även om folk gav mig tips och råd, som jag självfallet uppskattar till tusen, så kände jag inte att det var tillräckligt. Jag var tvungen och söka upp saker och liksom läsa lite för att se vad magkänslan säger.  Jag satt i flera timmar i streck i över en månad och letade efter hotell. Om priset var för dyrt så var det något annat som inte heller kändes bra och som förstörde allt. Tillslut fick jag nog och kände att NEJ nu jävlar ska jag boka ett hotell bara. För mig men även för mamma så spelade det inte någon stor roll hur vi bodde egentligen. Det enda kravet vi hade var att det inte skulle ligga så långt ifrån allt man vill se och uppleva. Om jag tar tillexempel Stockholm och Gävle som ett exempel. Att man inte ska behöva åka så långt för att ha kul och hitta på något. Vi älskar att promenera och kände att vi vill skippa att betala för saker som är onödigt. Dvs taxi. Så jag bokade ett hotell som ni ser ovan. Hotel Eiffel XV. Inte världens lyxigaste hotell men tro mig för priset vi fick (ca 5000 kr för 4 nätter) så var det så värt det. Rummet var litet men vi fick en gigantisk dubbelsäng. Jag tänkte först boka Plaza Athene men kände att det var så onödigt att betala så mycket pengar när vi endast kommer att befinna oss ute och inte i rummet mer än när vi bara ska sova. Så det fick bli att lyxa till med något annat. Hotellet Hotel Eiffel XV ligger i alla fall i Dupleix och det tar 2 min att promenera från hotellet till metrostationen och 7 min promenad till Eiffeltornet. Det finns en mängd restauranger och caféer i närheten.  Personalen som jobbade på hotellet var väldigt omtänksamma och trevliga. Så ett tips till er som vill boka hotell i Paris, här har ni ett alternativ.  Första dagen i Paris och solen sken. Vi bestämde oss för att promenera till Eiffeltornet och ta några bilder. Här står vi i kön inväntan på att få åka upp.  I och med att vi stod i kön till Eiffeltornet så pass länge, tog en massa bilder och strosade runt omkring där så skippade vi lunchen och åt middag tidigare istället. Ett ställe som heter Cafe di Roma. Jag och mamma beställde in en varsin pizza och jag kan säga såhär, DOM VAR SÅ GODA. Alltså wow. Aldrig ätit bättre pizza faktiskt. Personalen där var så trevliga och roliga haha. Ligger på 35 Av. des Champs-Élysées.  Andra dagen bestämde vi oss för åka och se arc de triomphe. Det var så värt det. Och jag kan säga att cafe di roma ligger precis vid triumfbågen. Det är gator fyllda med affärer, butiker och restauranger. Dock lite dyrt men så värt att komma hit och se triumfbågen och ett tips är att komma så tidigt som möjligt. Samma gäller för Eiffeltornet. Ju tidigare desto bättre.  Älskar min outfit!  Fick så många komplimanger.  Vi besökte musée du louvre. Så otroligt fint! Både jag och mamma älskar museum så det här var verkligen så himla bra och mysigt. Dock var det så mycket människor och för att inte prata om den gigantiska byggnaden. WOW.  Jag menar vi fick stå i kö till Mona-Lisa i kanske 20 min. Gå hit och dit i flera olika trappor endast för att ta EN bild. Haha men men. Det var också värt det. Men här är också viktigt att vara i god tid.  Man hinner knappt tänka på mat när man går runt och strosar så mycket som vi gjorde. Man tänker ju mer på att hinna till saker och ting och funderar på hur man ska ta sig till alla ställen. Så vi skippade lunch även den här gången då vi åt frukost ganska sent och var så mätta. På kvällen gick vi till en restaurang som låg precis vid Eiffeltornet och nära till hotellet. Samaya heter restaurangen och är en libanesisk restaurang. Så härlig personal här med och maten var WOW. Älskar ni hummus och falafel lika mycket som mig, ja men då är det här the place.  MUMS! Vi blev bjudna på baklava och chai för vi var så trevliga haha. Baklava och chai är ju det absolut godaste jag vet. Så det här satte verkligen fint.  Paris mest kända byggnad är kyrkan Sacré-Coeur. Otroligt vacker både från utsidan och insidan. Kostade ingenting att besöka. Så älskar ni historia så är det här ett tips till er som funderar på att åka hit.  Vet inte hur många komplimanger jag fick för den här outfiten heller och jag blev så överraskad. För här i Sverige är det ingen som kommer fram för att berömma om ens hår eller outfit men i Paris gjorde nästan alla det. Så himla trevligt!  Gatan nerför kyrkan är väldigt mysig. Påminner mig om Gamla stan i Stockholm. Finns caféer och restauranger. Vi bestämde oss för att sätta oss ner och fika på Studio cafe Brasserie efter vårt besök i kyrkan som tog oss kanske 1 timme. Det här var i alla fall ett jätte mysigt cafe med trevlig personal. Dock lite dyrt men det är vad man får ta liksom.  Sista dagen strosade vi runt i huvudstaden och bara tog det lugnt. På kvällen tog vi några härliga bilder på Eiffeltornet som lyste så fint. Innan jag åkte till Paris var jag lite bekymrad över om jag kommer älska det lika mycket som folk säger att jag kommer göra. Och ja, jag blev och är fortfarande helt förälskad. Kommer definitivt komma tillbaka. Älskade älskade Paris.