Hur Oscarsnomineringar påverkar vart vi reser

Destinationer som presenteras och visas i Oscarnominerade filmer, hjälper till att utlösa en ny res trend - dubbad: "Oscars-effekten". Reseexperter från Hotels.com redovisar en ökning i sökningar från hela världen till samma platser som Hollywood blockbustern och de flerfaldigt  oscarsvinnande filmerna La La Land, Jackie, Lion och Manchester by the Sea. Var och en av filmens exotiska platser påverkar de som planerat att göra resplaner under 2017, Detta ofta för att filmentusiaster har hopp om att gå i sin favoritkaraktärs fotspår och på så sätt återuppleva sina favoritscener. Den kritikerrosade Manchester by the Sea, med Casey Affleck  (som vann Oscar för bästa huvudroll )och Michelle Williams, var nominerad till fem Oscars, och har också varit en hit med semesterfirare likaså. Cirka 35% mer resenärer överväger nu en resa till Boston och närliggande vackra kuststäder, som den fantastiska filmen fångar. Runaway-hitten La La Land, som drog hem hela 5 Oscars, har drivit resor till  Los Angeles  i taket, med en ökning på skyhöga 20% jämfört med föregående år, enligt uppgifter från hotelbokningar i staden. Mindre internationella destinationer drar också nytta av "Oscars  effekten"också. Hotels.com redovisar en jättestor ökning med nästan 70% i sökningar globalt för hotell i den livliga staden Kolkata i Indien, platsen för filmen Lion med stjärnorna Dev Patel och Nicole Kidman. "Vi har sett en stark ökning av sökningar för hotell i Oscar-nominerade filmen platser som turister inspireras att uppleva dessa destinationer för sig själva. "Filmerna har tydligt tagit till våra hjärtan och fantasi människor över hela världen som är villiga att resa ha sin egen bit av åtgärden", säger Isabelle Pinson, vice VD för Hotels.com.