2. HJÄRNBALANS

En bok som bibliotekets personal rekommenderat - Hjärnbalans: Digital detox i en uppkopplad vardag av Katarina Gospic. Det blev årets andra bok, och även boken som ledde till att jag kom underfund med vad jag vill skriva min gradu om.  "Hjärnforskaren Katarina Gospic diskuterar vardagsbalans utifrån den snabba digitala utvecklingen och hur den påverkar oss. Precis som vi talar om tomma kalorier när det gäller mat, kan vi tala om tomma digitala kalorier när vi mer eller mindre oreflekterat slösurfar bort vår tid och stänger in oss i digitala bubblor. Men det går att undvika de värsta fällorna och leva ett smart och sunt uppkopplat liv. Dags för digital detox!"  Så beskriver Adlibris boken. Och baserat på beskrivningen får åtminstone jag känslan av att detta är en bok där en forskare står och pekar finger och berättar om hur rätt hon själv gör och hur fel just du gör. Men boken är inte alls skriven på det viset. Den är i stället lättläst och fylld av små vardagstips för hur man kan bli sundare i sin smarttelefonanvändning, och sin teknikanvändning överlag, utan att helt utesluta allt.  Plock ur boken:"Förr sprang rökarna till rökrutorna på flygplatsen efter en långflygning för att ta sig några bloss, i dag sätter vi på telefonen för att få våra fix"Gospic skriver mycket om balans i boken. Hon påstår alltså inte att telefonen kommer att ta livet av dig, utan i stället förespråkar hon att man använder den med balans. Hon skriver exempelvis om hur Steve Jobs, en av grundarna till Apple, själv begränsade sin smarttelefonanvändning. Också Bill Gates, en av Microsofts grundare gjorde så. Att hjärnorna bakom tekniken väljer att inte använda den utan begränsningar säger ju en hel del enligt mig.