Feminism

”Nej jag är inte feminist, men jag tycker att kvinnor ska ha samma rättigheter som män” Jag kan inte påstå att jag är överdrivet insatt i diskussioner kring feminism och jämnställdhet, inte förens för bara några månader sedan insåg jag att jag själv är feminist. Själva ordet har liksom ett dåligt ryckte som verkar skrämma bort unga tjejer, för automatiskt när man hör ordet feminist så dyker det upp en bild i huvudet på en manshatande kvinna med hår under armarna. Men vänta lite, ta inga förhastade slutsatser nu, för hur mycket vet du egentligen om feminism? Detta citat är ganska typiskt hos oss blivande kvinnor, för man har inte riktigt satt in sig i vad det egentligen innebär att vara feminist, istället har man bara fått den där vridna uppfattningen om vad man tror att en feminist är. Jag kan inte säga att jag själv vet överdrivet mycket om feminism, jag tänker inte sitta och tala om för er vad som räknas som feminism eller inte. Men för mig räcker det liksom med att man är stolt över att vara en kvinna och att man hoppas på att en dag kommer vi ha samma förutsättningar som män för att kunna kalla sig feminist. Sedan ska vi inte nedvärdera oss själva och sitta och snyfta över att män i vissa situationer har ett övertag, för vi kvinnor är ta mig fasen den mest briljanta varelsen på denna jord. Jag menar, vi kan skapa ett helt nytt liv med vår kropp, slå det liksom! Feminism för mig är att framhäva kvinnans fantastiska egenskaper och visa att vi bör minsann inte undervärderas. Vi behöver inte klanka ner på män eller på något sätt försöka sänka dem för att ta oss högre.   Här är en länk med trettiotre anledningar till att vara feminist: http://trettiotreanledningar.com/   bildkälla: https://www.facebook.com/guerrillafeminism