Träningshets

Det här ämnet var egentligen inte planerat, men detta är något jag funderat kring och har mycket åsikter om så "slängde ihop" en krönika om träningshets. Hoppas ni läser och tar till er, kommentera gärna era egna åsikter!                                                                                                                                                                           Träningshetsen bland de unga tjejerna i vårt samhälle blir bara värre och värre. Fler och yngre tjejer dras in i denna "trend" och känner sig tvungna att lägga ut en bild på sin hälsosamma smoothie på instagram eller skriva ett långt inlägg på sin blogg om hur du ska äta och träna för att uppnå ett ”hälsosammare” liv. Tjejer som redan är normalsmala och med all säkerhet har ett hälsosamt BMI lägger upp ynkliga ”före och efter-bilder” där de naturliga kurvorna är borttränade och magen pryds av små, knappt märkbara förutom när de spänner sig som aldrig förr, magrutor.  Spontant känner jag bara - nej, varför gör vi såhär? Varför inbillar vi oss att vi behöver detta och dessutom tvingar andra helt oskyldiga tjejer att dras med i strömmen. Kurvor är vad som gör oss till kvinnor. Så varför vill vi ständigt ändra på oss själva? Varför har inte fler tjejer tänkt tanken – ”jag är bra som jag är”? Detta är något som oroar mig, speciellt eftersom jag själv dras med vissa stunder. Ibland känner även jag mig hjärntvättad av denna ”trend” och vissa mornar vaknar jag upp med en obehaglig känsla i magen, tar en titt på mig själv i spegeln, vrider, vänder, försöker ursäkta för min lilla mage och för låren som består till åtminstone 90 % av fett. Ibland slås jag av panik, inbillar mig att jag har gått upp i vikt, att jag är för tjock. Så jag börjar lägga upp ett litet schema i mitt huvud – börja äta frukt istället för godis, gör situps varje dag, minska portionerna, ut och spring tre dagar i veckan. Men så småningom, ibland efter bara några timmar, så kommer huvudet ifatt – varför skulle jag sluta äta och börja lägga en massa tid på det här? Tycker jag det är roligt? Nja inte så överdrivet. Är jag överviktig? Nej inte det minsta. Att man behöver röra på sig för att kroppen ska må bra är ett faktum som jag inte tänker beröra, men det jag vill poängtera är att hetsen inte är hälsosam och knappast nödvändig.   Jag tror de allra flesta tjejer under tonåren har stått framför spegeln och tänkt – är jag ok? Är min rumpa för stor, eller kanske för liten? Sedan velat fram och tillbaka angående om man behöver en bröstförstoring eller inte. Kanske är det dags att börja spara pengar redan nu? När mamma med en frustrerad ton försökt övertala en om att man är fin, perfekt, fantastisk precis som man är har man inte riktigt velat lyssna. Vi tjejer kan vara ganska blinda. Ibland väljer vi att se de andra som är snyggare, smalare, har finare kläder, stora bröst, en fin blogg eller många följare på instagram. Men vi glömmer totalt hur bra vi själva är. Har ni tänkt på att det finns tjejer som tänker precis så om er? Så finns det dem som var engagerade i träningen redan innan hetsen uppkom. De som antagligen skulle bli upprörda av att läsa det jag har skrivit här. Eller de som upptäckt hur mycket de tycker om att röra på sig oberoende av hetsen. Och så de som inte riktigt är helt säkra inombords, som tror att de kommer må bättre av att träna fram magrutor och svettas som en gris. Lova mig bara att fråga er själva en sak – hade ni velat göra det här om ingen annan hade gjort det, om det inte hade varit en trend?   bildkälla: http://thekissyproject.com/skinny-for-summer/