HAMPAPROTEIN

Hej hej!   Jag fick en fråga angående hampaprotein (märke, smak, vad jag tycker) här om dagen. Jag får börja med att klargöra att jag inte har något rent sådant. Det kan nog har misstolkats i ett inlägg där jag la ut ett recept på en god "återhämtningsdryck". Det jag använde där var min smootiemix med hampaprotein. I den ingår även vetegräs, spirulina och acai. Smoothiemixen som jag använder (som ni ser på bilden ovan) är helt ekologisk och kommer från Renée Voltaire. Den finns att beställa på en mängd sidor på nätet och i utvalda hälsokostbutiker/större matbutiker.   Jag använder den som en bra mix till mina smoothies och juicer. Den smakar inte särskilt gott men heller inte äckligt men jag ser alltid till att få smak från något annat. Det är en bra kick och hälsoboost.   Jag blev ju självklart nyfiken på hampa när frågan dök upp så jag kollade upp lite fakta om det. Den största fördelen med proteinet är att det är helt laktosfritt. Det är ett rent och lättsmält protein med många nyttigheter. Förutom den höga proteinhalten är det rikt på mineraler (b.la. kalcium, magnesium och kalium) och vitaminer. Proteinet innehåller 21 aminosyror, där 9 essentiella är inräknade. De essentiella aminosyrorna är de kroppen inte kan producera själv och som vi därför behöver få i oss via kosten. De finns i produkter som är allmänt proteinrika (kött, nötter, fisk, ägg, quoina). Edesin och albumin är de proteiner som ingår i hampa. Dessa två är blodproteiner. Fördelen med blodproteiner är dessa är den effektivaste typen av protein då de snabbt tas upp av musklerna.   Vad jag kan förstå nockar hampaproteiner många andra proteiner på marknaden, iallafall rent näringsmässigt. Vassle, vete, soja, spelt och havre är de proteinkällor vi hittar i proteinpulver på marknaden idag. Alla dessa kan reta kroppen till en inflammation då de innehåller allergena ämnen. Vassle tar kroppen upp till viss del i musklerna men också till viss del som kroppsfett, hampa går rakt ut i musklerna. Hampa är mer lättsmält än soyaprotein som för övrigt har en mängd nackdelar ur hälsosynpunkt. Men sen har hampa sina nackdelar också. Näringsmässigt verkar denna hålla alla mått men däremot inte smak- eller utseendemässigt. Och det är enligt mig minst lika viktigt.   Det finns fördelar och nackdelar med allt men jag kan inte annat säga än att jag blir sugen på att byta ut mitt vassleprotein mot hampa. Har ni några erfarenheter av detta? Dela med er eller bara tyck till!   Nu ska jag sluta babbla och njuta av att jag snart är på Öland. Trevlig helg, take care och ha massa kul!