Powerpoint från naturkunskapen

  Så här såg min senaste naturkunskaps-lektion ut. En liten powerpoint, ganska översiktligt av miljögifter/hälsorisker/kemikalier, som jag tänkte visa er! Hoppas ni kan läsa allt? Om man tittar noga så ser man texten, annars är det bara att fråga. På sista bilden ser ni även min söta biologi/naturkunskapslärare, som för övrigt är världens bästa lärare.    1. Det som visas är i princip hur kemikalieindustrin har gått i höjden sedan 40-50-talet, och som ni ser är kurvan helt onaturlig, för att inte tala om ohållbar.    2. Persistenta ämnen - svårnedbryta bara ämnen, de har en lång halveringstid och stannar kvar i naturen länge. Bioackumelerande ämnen - ämnen som lagras i levande organismer, då i organ eller fettvävnader.    3. DDT, världens gudagåva som fick nobelpris, men senare visade sig vara något av de värsta människan någonsin uppfunnit. DDT är en typisk bioackumelerande kemikalie, som lagras i näringskedjor där ändstation ofta är vi människor.    4. Giftet koncentreras alltid uppåt i näringskedjan. Alltså är det rovdjuren som drabbas, ex. havsörnar, människan.    5. Det stora problemet är att vissa kemikalier agerar hormonstörande. Det kan ske på tre sätt: Blockerande av signalen, detta kan till exempel hämma hjärnans utveckling En starkare signal än normalt, ex. cancerceller bildas En svagare signal än normalt, olika viktiga processer hämmas Kemikalier påverkar alltså vårt hormonsystem, vilket styr HELA vår kropp. Vi vet i princip ingenting om vad som kan hända när man mixtrar med hormonsystem, men som forksningen ser ut hittills så är det inte bra. Det stör hjärnan, fortplantningen, tillväxten, beteendet... Ja, ni kan ju läsa själva.   6. En liten modell på hur skadande ämnen är. Som ni ser är naturfrämmande ämnen så som bly, DDT och PCB, livsfarligt från första nanogramet.   Hoppas ni tycker det är kul att jag visar lite sånt här material från skolan, och sånt som jag lär mig just nu!   e c o t h i n k i n g