Att Släppa Känslorna Lösa

Jag fick för mig att jag skulle kolla på filmen Dear John för en stund sedan. Jag har sett den innan men fick ett plötsligt sug efter att se den igen.Jag har även läst boken som för övrigt är bättre än filmen. Det kanske inte är så konstigt men hur som helst så är filmen bra också. Självklart forsade tårarna under i stort sett hela filmen. Både av sorg och glädje vilket jag tycker är underbart.   Det är underbart att gråta ibland. Att verkligen känna. Man känner att man lever, man relaterar till egna upplevelser och det är som att allt bara släpper. Det blir som en omstart av kroppen. Att få släppa fram de känslor man annars inte låter sig känna kan vara bra. Detta gäller självklart alla känslor som man på grund av någon anledning inte brukar låta sig känna. Jag tycker att det kan vara lättare att göra det genom att titta på en film eller läsa en bok. Att få komma bort en stund ifrån verkligheten är nyttigt, åtminstone för mig. Jag tror verkligen inte på att trycka undan känslor man vill inte vill känna men jag kan däremot ha svårt att visa vissa känslor för andra. Det är något som jag jobbar med. För alla känslor är en del av den man är och livet är nyanserat.    Just nu känner jag mig extra känslosam. Jag vet inte varför men det kan vara vädret. När det fina vädret kommer så kommer det olika känslor. Man längtar till lovet, till stugan vid havet, att slippa alla måsten som kommer med skolan och så vidare. Det är i grunden positiva känslor men när man vet att det är ett tag kvar så känns längtan så olidlig. Man romantiserar vissa saker så otroligt mycket. Stugan är till exempel en plats för mig som relateras med inga bekymmer, lycka, frihet, sommar och så vidare. Det är en plats dit man kan fly ifrån vardagen. Jag hoppas verkligen att det förblir så. Jag behöver min oas där allt känns rätt.   Hur som helst. Det jag vill få fram med det här inlägget är att känslor är komplexa. Men det gör dem inte till något oönskat. Bejaka alla känslor och tillåt dig att känna. Man måste vara i kontakt med alla delar av sig själv, hur flummigt det än låter så tror jag verkligen att det är så. Det är så skönt att bara släppa loss allting utan att tänka efter! Om det så behövs en film eller en bok eller vad som helst!