60-TALETS HIPPIESTIL

En av de främsta anledningarna till att jag valde att skriva om 60-talet är hippiestilen, så därför tänkte jag skriva ett extra inlägg om det. En stil, men även kultur, som växte fram på 60-talet var hippiestilen. För att markera att att våld och krig var fel, valde många ungdommar att gå barfota, ha långt hår, smycken, jeans, blommönstrade skjortor, långa fladdrande klänningar, batikmönstrat och peacemärken, allt för att leva upp till mottot "make love, not war." Därmed kunde de demostrera med sitt yttre i fred- och miljöfrågor samtidigt som en helt ny stil växte fram. För första gången fick kläderna faktiskt ett budskap.I dagsläget hämtar vi faktiskt väldigt mycket inspiration från 60-talets hippies. Det är väldigt populärt med blommiga bohem-klänningar, på sommaren är det många som kör på yviga långklänningar och "hippie-band" i håret är också det något som förekommer ofta. Även fransvästar, batikmönstrat och pälsvästar är väldigt modernt. Även om vi inte riktigt får till samma fria "jag-bryr-mig-inte-vad-jag-har-på-mig-känsla" som 60-talets hippies hade i sitt sätt att klä sig kan man se mycket samband vårat sätt att klä sig idag. Jag, till exempel, älskar hippieinspirerade plagg. Om ni är intresserade av att läsa mer om hippies kan ni kolla in den här sidan.