Din Dag.

Tänk att ett enda ögonblick kan förändra hela ditt liv? Tänk att ett enda ögonblick förändrade mitt liv. Att allt helt plötsligt bara kan vändas upp och ner och att ingenting kommer bli som vanligt igen. Det är i sådana här ögonblick som livet ibland vänder och detta är något som ingen kan förutse. Å inte heller jag kunde förutse den dagen då mitt liv vände... En svettig hand greppar min hand, det är en min vän. Vårt grepp hindrar oss från att springa iväg för vi vet båda att vi inte borde vara här. Vi befann oss utanför ett sjukhus. Det var absurt. Det var inte såhär vi hade tänkt oss vår resa som vi hade pratat om i över ett halvår… Verkligheten fattade ett våldsamt tag samtidig som den stora byggnaden tornade upp framför oss. Vi kramar varandras händer hårdare och vi samlar på oss mod, mod för att gå in. Väl inne på sjukhuset har verkligheten fortfarande ett grepp om oss, fast denna gång får den ett mardrömsliknande grepp. På ett enda ögonblick hade jag slagits ner till marken. Ingenting skulle någonsin bli som vanligt igen och det som jag stod framför nu var en verklighet av rädsla och förtvivlan. Det här är min berättelse om ögonblicket som förändrade mitt liv. Chocken är som ett knytnävslag. Först kommer den hårda träffen då man inte förstår vad som nyss hände, det enda man känner är att det helt plötsligt blir svart och allt blir tyst. Chocken gjorde att jag inte kände igen mig själv. Chocken gjorde mina egna tankar skrämmande. På ett ögonblick kändes allt så hopplöst. Mitt liv hade tagit en stor törn. Mitt liv hade helt plötsligt fallit samman och jag ramlade handlöst ner i avgrunden. Men avgrunden erbjöd mig ett skydd i mörkret. Under lång tid var jag kvar avgrunden och även en bit av mig är kvar där därnere. Allt jag vill är att få starta om livet… Men nu är det inte så, och det bara jag själv som kan komma på hur jag ska komma upp från djupet och upp i ljuset. Sakta men säkert börjar man kunna urskilja ljud, konturer och se en skymt av ljus. Det är vid det här skedet jag började förstå vad som egentligen hade hänt. Och jag hittade en källa till tröst. Den trösterika låten After the Storm med Mumford and Sons som är en låt om att förlora någonting, men ger en känsla om hopp. Det var precis vad jag behövde under mina mörkaste dagar. Få höra Marcus Mumfords vackra stämma sjunga till mig om hopp om att hitta tillbaka igen när man känner att verkligheten har vänt upp och ner på ens tillvaro. ”There will come a time you see with no more tears and love will not break your heart but dismiss fears”. Idag när det är som tyngst är då jag känner en stark frustration när jag inser att jag aldrig kommer att få se dig igen. Att det inte finns något i min makt som kan ändra på det som har hänt. Men man vänjer sig vid tanken, man vänjer sig vid saknaden, man lär sig leva med det och det blir till slut en del av en. Frustrationen finns kvar, men jag kan inte ändra på det som har hänt. Därför vill jag tillägna detta tal till dig Simon. För du är den personen som lär mig mest om livet och mig själv. Du får du mig även att växa och bli en starkare människa och du kommer alltid att ha en stor betydelse i mitt liv och ha en plats i mitt hjärta. Tack, för att jag fick berätta för er, om historien om ögonblicket som förändrade mitt liv./Denise Mattsson