Fördelar att använda sms-utskick som marknadsföring

Har du ett företag som du skulle vilja utveckla eller marknadsföra mer? Eller önskar du nå existerande och potentiella kunder snabbare? Då kan det vara bra att använda dig av elektroniska marknadsföringsmedel för att nå ut till fler konsumenter. Många större företag använder sig redan utav dessa tjänster för att hålla kvar sina kunder och eventuellt locka till sig nya. Detta innebär att det är ett beprövat marknadsföringsmedel så potentiella risker finns redan etablerade. 1. Olika elektroniska marknadsföringsmedel Idag finns det många olika sätt att nå ut till kunder på marknaden. Ett utav de bästa sätten är genom internet då i stort sett alla har tillgång till egna mobiler, datorer eller surfplattor i dagens samhälle. Ett utav det vanligaste sättet att nå ut till kunder är genom e-postmarknadsföring. Kunder kan då välja att ge ut sin mejladress vid betalning och på så sätt godkänna att ditt företag skickar ut erbjudanden, information eller nyhetsbrev till sig. Det finns många fördelar med epostmarknadsföring. För det första är det ett miljövänligt alternativ då allting sker genom nätet, det går dessutom fortare än vanlig post. För det andra går det att nå ut till hela världen istället för att endast skicka inrikes. Sist men inte minst når du ut till kunder som är genuint intresserade av din produkt, annars hade de inte valt att ge ut sin mejladress vid köptillfället. 2. Snabbt sätt som når mottagaren Sms utskick fungerar ungefär likadant som email utskick, dock med mindre och mer fokuserad information. I ett mejl kan du komponera ihop en längre text men på ett sms måste det vara kort och koncist för att kunden ska orka läsa igenom erbjudandet eller informationen. Fördelen med att använda dig utav en sms tjänst är att du når ut till dina kunder snabbt. Oftast har man med sig mobilen vart man än går så det är lätt att ta upp den och kolla på ett sms. På så sätt kan de även visa upp erbjudandet i affären för att ta del av erbjudandet. Att använda sig av en sms tjänst kan vara bättre än email utskick då de flesta inte kollar sina mejl lika ofta som man öppnar sms på mobilen. 3. Marketing Automation Du kan även välja att använda marketing automation för ditt företag. Det innebär att en mjukvara installeras på din webbplats som gör det mer effektiv att få reda på vad dina kunder letar efter. En kund kan till exempel gå in och besöka din webbplats och kolla på olika produkter. Kundens beteende lagras då i en profil, när denne kund surfar in på din webbplats nästa gång, fylls den profilen på. Du kan därför se vilka produkter som intresserar denna kunden mest och på så sätt optimera dina nyhetsutskick och erbjudanden till varje individuell kund. Detta sker automatiskt med hjälp av mjukvaran. Den grupperar kunder med liknande intressen och skickar ut nyhetsbrev som förberetts i förhand. Du kan också ta hjälp av besöksprofilerna och på så sätt skapa massutskick av sms för ditt företag med den bästa programvaran. På så sätt får kunderna ta del av dina skräddarsydda erbjudanden eller produktnyheter direkt i mobilen. De får information om produkter som de visat intresse för och du ökar dina chanser att sälja dina produkter eller tjänster. 4. Mindre konkurrens  Generellt använder sig företag av mejl som kommunikationskanal, detta gör att sms-marknadsföring är mer unikt vilket gör att ditt företag står ut ur mängden.  5. Sms är ett bättre alternativ ekonomimässigt  Sms är mycket kostnadseffektivt, det är bland det billigaste sättet att marknadsföra sig på. Andra sätt på nätet kan faktiskt vara betydligt mycket dyrare.  Det finns många olika sätt att optimera dina marknadsföringsutskick till existerande och potentiella kunder. De flesta är opt-in, vilket betyder att kunderna själva kan välja om de vill lämna ut sina uppgifter eller inte för att ta del av ditt företags nyhetsutskick och erbjudanden. Med hjälp av sms tjänster, e-postmarknadsföring och marketing automation kan ditt företag synas mer på marknaden. Detta kan ske på grund av att erbjudanden är skräddarsydda till produkter som kunderna tidigare visat intresse för. Dessutom är det billigare än att skicka ut fysisk marknadsföring med posten eller sätta ut en annons i till exempel tidningen eller ha reklam genom tv:n.