180503

Oj! Så mycket våra planterade frön grott! Både Solrosorna och Kattgräset! Eleverna är glada och vill vattna sina växter på varje lektion. I onsdags tog vi bort plastfolien som vi täckt över Solrosfröna med. Vi provade att göra "små växthus". Vi har ritat och skrivit observationer. Vi har med linjaler mätt Solrosorna och funderat över vad vi tror tillväxten är på 1 vecka. Imorgon ska vi hjälpa plantorna att växa rakt med blompinnar. Vi ska försiktigt binda upp dem. http://www.frokenanna.com Vi har pratat och skrivit i dagboken om vad vi gjort under 4-dagars ledigheten. Många hade varit och sett Samir och Viktor som var på köpcentrat Avion.Vi har pratat om och läst "Askungen och vampyrprinsen". Det är en av flera omgjorda sagor som påminner om ursprungssagan men som är liiite läskigare…I denna bok handlar det om Askungen som bor hos sin onda styvmor och dennas döttrar. Askungen trivs bara när det är mörkt och gnider in sig i askan från den öppna spisen. Då syns hon inte lika bra i mörkret. Hennes styv-systrar är enligt henne alldeles för renliga och ingen annan förstår hennes kärlek till natten.Plötsligt kommer en inbjudan till en bal på slottet, prinsen vill hitta en prinsessa att gifta sig med. Väl hon kommer dit, tack vare lite hjälp från sin förtrollade gudfar, ser hon att flera av gästerna är spöken, mumier osv. Hon tror att det är dräkter som de sytt men det är det inte. Så blir det då dags för prinsen att göra sitt val….En lättläst, kuslig men även rolig variant av de klassiska sagorna.  Utifrån enkla teckningar har vi pratat om Solrosens frön och utveckling. Jag skrev stödord/ nyckelord på tavlan. Eleverna skapade sedan meningar i grupperna. Vi tränade på samarbete, skriva meningar med mellanrum mellan orden och stor bokstav i början och punkt i slutet.