180427

I veckan har vi planterat i klassrummet. Eleverna har satt Solrosfrön och så kallat Kattgräs i olika plastmuggar. På den som vi satt gräset i har alla ritat ett ansikte så att gräset sedan ska se ut som grönt hår. Vi har pratat om vad frön behöver för att må bra - jord med lite gödning i, vatten och värme. Vi har satt plastfolie på en av våra muggar för att se om det gör skillnad. Alla elever har vattnat sina planteringar dagligen med blomspruta eller tesked. Tyvärr har inget synligt hänt ännu med fröna. Vi tränar på tålamod. Efter planteringen ritade vi och skrev korta stegvisa instruktioner om hur vi gjort. Jag använde ett material som en annan lärare på en annan skola tagit fram till detta (Tack fröken Anna! http://www.frokenanna.com ). Vi kommer sedan att följa frönas utveckling med mera text och bilder veckovis. På matten har vi jobbat med talet 1000. Vi gjorde en lektion utomhus där vi lekte "Under hökens alla vingar kom!" Men istället för det traditionella "Vilken färg?" Så frågade man "Vilket tal?" Alla elever hade ett tal från 100 - 1000 på magen. Hade man talet kunde man lugnt gå över hökens område, annars fick man springa med risk att bli tagen och då bli en hök. Efter en stund avbröt vi leken om lade till att man fick samarbeta genom addition (plus). Då kunde man bygga tal genom att hålla en kompis i handen och gå över. Slutligen fick eleverna även samarbeta med suktraktion  (minska). När vi utvärderade hade majoriteten haft väldigt roligt, trots att tårarna sprutade på många när de blev hökar. Alla tyckte att vi tränat på matte - och på att springa fort! Vi fortsatte denna vecka med att skriva faktatexter. Istället för att skriva om djur skrev vi om Solrosen. Förkunskaperna om blomman var inte lika stora som när eleverna fick välja ett djur så faktainsamlingsstadiet blev kanske lite längre. Vi jobbade fortfarande utifrån en tankekarta, som vi gjorde med djuren, men målet är att eleverna själva ska kunna hitta nyckelord för sin text. Träningen att skapa egna meningar med mellanrum mellan orden och stor bokstav på rätt ställe fortgår. Att bestämma rubrik gick fint. Vi fokuserade inte lika mycket på textmängd som vi gjorde förra veckan med djurtexterna, ändå skrev många elever mycket. Inför nästa vecka har eleverna samlat in kottar, pinnar, löv och små stenar. Vi ska använda det som konkret material när vi tränar vidare på positionssystemet i matten En dag tränade vi samarbete i lärgrupperna genom att alla elever fick ett litet hemligt uppdrag ur en gammal burk. De skulle, enligt uppdraget, läsa för de andra i gruppen på ett visst sätt. De andra i gruppen skulle sedan gissa vad uppdraget var utifrån hur eleven läst. Det var väldigt roligt och ganska svårt! Alla elever gjorde några uppdrag var. De läste ur en valfri bänkbok. Minst två meningar var.