180420

I veckan har vi tränat oss på att skriva faktatexter om djur. Vi har hämtat fakta från böcker som bibliotekarien hjälpt oss att hitta. Vi har pratat om skillnaden mellan fakta och fiktion.  Eleverna mest skrivit berättelser eller sagor tidigare (undantaget är OS-temat). I skrivandet har vi tränat på att: bygga meningar av flera ord, skriva en rubrik, skriva läsligt, sätta ut punkt på rätt ställe, använda små bokstäver och de stora på rätt ställe, och tränat på att göra mellanrum mellan orden. Efter första sittningen så lade vi till "träna på att utveckla din textmängd." Fina texter har det blivit! Eleverna har arbetat hårt - verkligen kämpat med sina texter - arbeta och omarbeta. Så idag, fredag, när min coach Ninna hade lektionsobservation hos oss (ville utmana mig och gruppen med att visa hög elevaktivitet och samarbetsträning), så samarbetade vi kring texterna. Före det hade arbetet varit väldigt individuellt. De skulle i lärgrupperna berätta (blev mera läsa högt) om sitt djur. En del elever har skrivit om 5 olika djur en del har skrivit om ett djur. Därför fick eleverna välja ut ett djur och berätta för de andra i sin grupp. Lyssna, sitta still, vänta på sin tur - tränades också. Efteråt pratade vi om hur det gått. Sedan fick en i gruppen rollen som sekreterare (Jag bestämmer rollerna). Denne skulle på en whiteboard skriva upp alla djur som gruppen lärt sig om. Den så kallade hjälparen kunde hjälpa till med vilka bokstäver som skulle skrivas i vilken ordning. Efteråt pratade vi inte om hur det gått utan jag konstaterade för mig själv hur det gått. Som avslutning så fick en elev rollen som sammanfattare i gruppen. Denne skulle ta med sig gruppens whiteboard och stå framför hela klassen och berätta vilka djur de blivit experter på. Detta möttes av applåder. Jag var lite ivrig att "komma igång" med gruppernas jobb så jag glömde bort en väldigt viktig roll i samarbetet - UPPMUNTRAREN! Vi har tränat på den rollen ganska mycket, men eleverna behöver påminnas ibland.  Rollkorten (bild nedan) hade jag lagt i en plastficka tillsammans med varje grupps faktatexter. Eleverna har valt ut bilder till sina faktatexter från Internet.Nästan alla elever har frågat mig om de nu får ta hem sina faktatexter och visa för mamma och pappa - ett tydligt tecken på hur stolta de är över vad de gjort! På musiken i torsdags spelade inte eleverna fiol utan tränade på sång och rytmikövningar. Vi har pratat mycket om att vi gör vårt bästa. Det innebär inte att det är viktigt att sjunga fint, utan att lyssnar på fröknarna och fråga när vi inte förstår instruktionerna. I torsdags gick det jättebra och vi fick en guldstjärna. Vi har satt upp den i klassrummet. Idag höll lärarkandidaten Amanda en egen lektion. Hon har jobbat själv med grupper ur klassen och haft högläsning, men inte haft hela lektioner tidigare. Det var engelska och handlade om djur. Nästa vecka kommer hon att ha fler lektioner och även besök som är betygsgrundande  från utbildningen. Det kommer att gå jättebra! Vi har pratat och fantiserat i lärgrupperna kring vilken affär det är i läseboken "Diamantjakten" som ska öppna i det öde huset. Vilken affär vill du? Tror du? Varför? Här är bild på affärskyltarna som eleverna gjort.