4 DAGAR I TEL AVIV / ISRAEL

Hej på er! Här kommer äntligen uppdatering med alla bilder från Tel Aviv! Trodde verkligen att det skulle finnas tid för att blogga under resans gång men det har varit så långa dagar och sen var man så trött varje kväll. Hur som helst, nu har jag äntligen hunnit gå igenom alla bilder så här kommer en recap på vad vi gjort dom här dagarna!! :-) Klockan stod på 7 i torsdags och då hoppade jag direkt in i duschen och fixade i ordning mig. Streax efter 9 mötte jag upp Tove vid centralen för att ta tåget ut till Arlanda. Där mötte vi upp resten av gänget på Joe and the juice för att käka lite frukost. Sen väntade en 4,5 timme lång flygresa till Tel Aviv! Efter att vi  kommit till hotellet och installerat oss lite där åkte vi till en resturang i närheten, Social club! Efter en lång resdag var det så trevligt att slå sig ner och få in massa god mat. Först delade vi på små rätter som förrätt och till varmrätt blev det burgare. Det blev en lång och trevlig middag och efteråt åkte vi tillbaka till hotellet och sov. I fredags vaknade vi till 25 grader och sol och my god vad skönt det var! Så härligt att äntligen känna solen och värmen igen <3Vi mötte upp våran chaufför och guide runt 9 och så åkte vi till den gamla staden Jaffa! Där strosade vi runt ett tag och kikade på alla gamla byggnader och kollade på dom fina utsikterna. Vi kom till en bro där alla stjärntecken fanns, där skulle man lägga sin hand på sitt tecken och önska sig något samtidigt som man blickade ut över havet.  Tisha - Liknande HÄR / Kjol - Liknande HÄR / Skor - HÄR Så här såg jag ut! Älskar min nya lepoardkjol, så skönt med en lite längre kjol! :-) Efter rundturen längst vattnet gick vi in mer mot Jaffa stad, där strosade vi runt bland alla fina hus och så åt vi en snabb lunch! Så kul när man testar något local ställe, dom är oftast godast! :-)  ALLTSÅ KOLLA PÅ DET HÄR!! Det fanns så mycket fint på dom här marknaderna och jag ångrar så mycket att jag inte köpte något. Blev helt kär i alla smycken, dom var precis i min smak. Och dom här skålarna var också så fina, perfekt att lägga smycken i! Åhhh.. Lätt att vara efterklok :-( Efter en lång dag på stan tog vi oss tillbaka till hotellet för att vila och hinna fräscha upp sig inför middagen. Solen började gå ner så vi gick upp på hotellets rooftop ett tag och tog det lugnt i hängmattan! Solnedgången såg så fin ut från taket så vi bestämde oss för att gå ner till stranden en snabbis för att se den bättre. Den här superfina stranden låg bara 5 minuter ifrån oss, rena drömmen! Så fin sand, massa surfare ute i vattnet och den här härliga restaurangen. Hade tiden funnits hade jag gärna tagit en drink där!  Och här har ni kvällens outfit, körde på samma kjol som på dagen med knöt en svart skjorta till och klackskor!  Suddig bild men till middag blev det middag på Vicky Christina! Vi delade på massa god tapas och allt var verkligen så gott. Vi har verkligen fått äta så bra mat under den här resan. Något jag var lite nervös för innan då jag kan vara lite kräsen med mat men allt har verkligen varit så gott!! :-) Efter middagen anslöt en nattklubbs guide till vårt sällskap och så visade han oss 2 olika klubbar i Tel aviv! Båda klubbarna var väldigt coola och unika, inte alls som dom vi har här i Stockholm ;-) Så synd att vi alla var så trötta efter en så lång dag, vi tog det lugnt och det blev en tidig kväll för oss alla men jag hade gärna åkt tillbaka för att testa klubblivet där mer ordentligt! På lördagen stod ''roadtrip'' till döda havet och Jerusalem på schemat! Var så trött sen kvällen innan så sov första timmen i bilen, när jag vaknade så körde vi bland massa höga berg. Så coolt! Efter ett tag stannade vi på en helt sjuk utkiksplats, kolla bara? Så coola berg och vattnet i bakgrunden??? Döda havet är verkligen mer blått än vad jag trodde innan!! Nä det här var verkligen bland det mäktigaste och coolaste jag sett! Efter utkiksplatsen åkte vi bil i ca 1 timme till för att komma till där vi skulle bada i döda havet. Hade ett hum om hur vattnet skulle smaka men det går inte ens att föreställa sig haha! Det var verkligen så salt och var en sjuk känsla att bada i det. Precis som man sett på bilder så flyter man verkligen, så coolt!! Det här var verkligen en upplevelse :-) Efter ett dopp i döda havet satte vi oss i bilen igen och åkte mot Jerusalem! Något vi inte riktigt hade uppfattat innan var att det var 10 grader(!) kallare i Jerusalem och wow vad vi frös! Från 25+ och sol hela dagen till 15 grader och mulet, vi kände oss verkligen felplacerade med våra tunna kjolar och skjortor haha!Hur som helst! Vår guide visade oss först klagomuren, så coolt att se i verkligheten. Det är också en sån sak man hört mycket om, självklart skrev vi alla en lapp med våra önskningar och la i muren. Just i lördag var det fotoförbud vid muren så har inga bilder som är närmare på muren. Resten av turen fick vi se mer av Jerusalem och vår guide visade oss alla heliga platser och pratade om var Jesus gått med korset osv. Väldigt intressant att se och höra! Efter en lååång dag åkte vi till en resturang för att käka middag. Det här var verkligen bästa måltiden på hela resan, massa god plockmat, röror, hummus, köttspett, pitabröd osv. Åh allt var verkligen så gott, bara vattnas i munnen när jag ser det här nu!!Efter världens matkoma åkte vi tillbaka till hotellet och tog det lugnt resten av kvällen. Jag och Tove tog en promenad i området och köpte lite gott som vi åt på hennes rum och snackade. Sen somnade jag så gott! På söndagen vaknade jag upp pigg och utvilad, vi åt en snabb frukost med tjejerna och sen gick jag och Tove en sväng till stranden en sista gång och bara sög in solen och havet. Vid 10 åkte vi mot flygplatsen, planet gick  inte först 13.30 men det är många kontroller för att komma ut ur Israel så man var tvungen att vara ute i god tid. Så här fint var det från flygplansfönstret när vi kommit upp i luften!Summan av kardemumman då, Tel Aviv och Israel har verkligen varit över förväntan!! Vi har verkligen blivit bortskämda med att få en superbra guide och chaufför, fått se otroliga platser och fått äta så mycket bra mat. Hade inga större förväntningar innan men Tel Aviv var verkligen en så cool och modern stad. Gillade speciellt stranden, älskar storstäder som har stranden nära. Då får man verkligen det bästa av två världar! Åker mer än gärna tillbaka och upptäcker mer av staden för kände mig långt ifrån klar :-) Tusen tack till Spoil Concept och Israels Turistbyrå för den här fantastiska upplevelsen <3