Recension: DIVERGENT

Titel: Divergent  Författare: Veronica Roth  Serie: Jag vet inte vad serien heter. Men det kommer en uppföljare, "Insurgent".  Sidor: 487  Utgivningsår: 2011  Förlag: Harper Collins    "One choice  decides your friends,  defines your beliefes and  determines your  loyalties... forever.    When sixteen-year-old Tris makes her choice, she cannot foresee how drastically her life will change. Or that the perfect society in which she lives is about to unfold into a dystopian world of electrifying decisions, stunning consequences, heartbreaking batrayals and unexpected romance."    Seriöst en av de bästa böckerna i år!  Divergent är en sån där bok som man sjunker in i på en gång och absolut inte vill lägga ifrån sig. Tiden bara flög förbi när jag läste och innan jag visste ordet av så hade jag läst över 300 sidor på en dag.  Det är fullt med spänning och alltid något som händer, man blir aldrig uttråkad eller trött på världen som Veronica Roth skapat. Hennes idé var kanske inte så orginell då den ofta jämförts med Hungerspelen, alla distrikten och så, men hon har det där lilla extra som gör att man helt enkelt inte bryr sig om ifall idén inte var helt orginell, den är bra ändå och hon gör den till hennes egen på ett bra sätt. (Fortfarande inte lika bra som Hungerspelen, givetvis.)  Karaktärerna var perfektion rakt igenom. Beatrice, eller Tris som hon vill kallas, är fantastisk! Hon var inte sådär jobbig och gnällig som kvinnliga huvudpersoner ofta har en tendens att bli, enligt mig. Hon var stark och självständig men inte för självisk eller för mjuk. Hon var alldeles perfekt.  Jag gillar även alla sidokaraktärer som Christina, Will, Al, Four och även de "onda" karaktärerna.  De onda var så hemska att jag ville slå ner dem allihop. Det är en bra grej!  Underbar bok! Jag kan inte hitta något negativt ^^    Första meningen: "There is one mirror in my house."