Recension: RECKLESS

Titel: Reckless  Författare: Cornelia Funke  Serie: -  Sidor: 271  Bokförlag: Opal        "Jakob Reckless har hittat vägen till en annan värld, en sagovärld som befolkas av figurer kända genom Grimms sagor. Men det finns stora faror, bl.a. goyler, som genom att riva människor smittar dem med sin förstenade hud. När Jakobs bror Will följer efter honom till denna värld blir han riven av en goyl. Jakob och hans följeslagare Räv, en flicka som kan växla skepnad, ger sig iväg för att snabbt hitta ett botemedel."    Mina tankar om:    Handling  Will håller på att bli förvandlad till en goyl, en hemsk varelse av sten, och det kommer att få honom att glömma allt från sitt liv. Storebrodern, Jakob, ger sig ut för att finna motgiftet.  Jamen det lät ju lovande! Jag hörde mycket positiva saker om att det skulle vara ett fantastiskt äventyr, fullt med fantasi och spänning. Och jag började läsa med positiva tankar.Men nope. Det blev tyvärr ett magplask. Själva idén är bra, och det finns mycket man kan göra med den. Och jag ska inte ljuga, det hände faktiskt ganska mycket, men det var ointressant och boken fångade aldrig mitt intresse. Jag bara längtade efter att få läsa ut den och börja på något annat, och det är inte bra. Just handlingen kan jag inte klanka ner på, eftersom att det är, som sagt, en bra ide. Sen är det vad den utvecklas till som man kan bli lite beviken på.    Fart/spänning  Man märkte tydligt att författaren ville slänga in massor med häftiga scener som skulle få läsaren att tappa andan. Men för mig blev det för mycket och för rörigt. Plötsligt handlade det inte bara om de två bröderna och deras vänner, utan det började vävas in en massa andra perspektiv från andra karaktärer och till slut blev det bara så hackigt och rörigt att man bara blev trött på det. Mot sista halvan brydde jag mig knappt om vad som hände längre och jag blev varken indragen eller fast för boken. Det blev inte längre spännande när jag helt hade tappat tråden.    Karaktärer  Helt seriöst... den där Jakob förtjänar en fet käftsmäll. Vem tror han att han är egentligen? Åhh, jag blev så frustrerad av allt han gjorde och jag ville bara att någon skulle banka in lite vett i honom. Som tur var så fanns Clara och Räv där, som jag åtminstone hade lite sympati för. Visst, Clara kunde också vara dryg, men hennes ageringar var mer förståeliga.  Will. Omg... Will. Den enda karaktären med lite djup! Det var faktiskt intressant att se honom förändras genom hela boken, från människa till goyl. Han verkade ganska lame i början, men jag lärde mig att uppskatta honom som karaktär. Absolut inte ett mästerverk, men han är den som höjer betyget en smula.    Skrivsätt  Jag är hemskt ledsen över att säga det... men det här måste vara en av de sämsta översättningarna jag stött på. Jaaa, jag antar att det inte är skitlätt att översätta från tyska till svenska... en hel bok dessutom. Men lite bättre kunde det faktiskt ha varit. Det var rörigt, konstiga meningar, felstavningar, slarvfel... överallt! Det blev ju jobbigt att läsa till slut. Tyvärr, det här var inte bra.        Ni kanske redan har gissat att betyget blir lågt? Japp. Men en tvåa förtjänar boken ändå. Knappt.    2/5 - Kommer aldrig läsas igen    Första meningen: "Natten andades i våningen som ett mörkt djur."    BOKTRAILER